Chiński gigant technologiczny Huawei zainwestował olbrzymie środki w rozwój samochodów elektrycznych oraz autonomicznych. Naszym celem jest dostarczenie autonomicznego samochodu osobowego do roku 2025 - stwierdził Wang Jun prezes działu motoryzacyjnego Huawei. Warto zauważyć, że chińska firma już od dłuższego czasu prowadzi prace "inteligentnymi drogami " po których poruszać się mają samochody autonomiczne.
Huawei przy tworzeniu samochodów zdecydował się na bliską współpracę z chińskimi firmami z branży motoryzacyjnej takimi jak BAIC Group, Chongqing Changan Automobile Co Ltd oraz Guangzhou Automobile Group Co. Warto zauważyć, że podczas kwietniowych targów motoryzacyjnych w Szanghaju BAIC zaprezentowały samochodów elektryczny Arcfox Aplha-S, który wyposażony jest w system jazdy autonomicznej trzeciego poziomu, który dostarczył Huawei. W tej sytuacji komputer może przejąć kontrolę na pojazdem podczas jazdy na autostradzie oraz w nieskomplikowanych sytuacjach w mieście. Kierowca zaś musi zająć się trudniejszymi i bardziej skomplikowanymi manewrami w mieście.
Decyzja o wejściu w rynek elektrycznych samochodów autonomicznych spowodowana jest nałożeniem sankcji przez Stany Zjednoczone na Huawei. Ekspansja chińskiego koncernu technologicznego wpisuje się ponadto w trend ogólnoświatowy w których firmy takie jak konglomerat Alphabet (powołany przez Google), Amazon, czy też Apple. Chińska firma z Schenzen Chiński koncern Huawei pracuje ponadto nad "inteligentnymi drogami", po których mają w przyszłości poruszać się samochody autonomiczne.
Na czterokilometrowej drodze w mieście Wuxi w prowincji Jiangsu samojezdny autobus jeździ tam i z powrotem, zatrzymując się, omijając przeszkody, przyspieszając i zwalniając, w oparciu o informacje, które stale otrzymuje od swoich okolica. Na drodze, sygnalizacji świetlnej, znakach drogowych i innej infrastrukturze wbudowane są czujniki, kamery i radary, które komunikują się z pojazdem. Jak możemy przeczytać w amerykańskim portalu Bloomberg pojazd o nazwie kodowej X-Bus jest połączony z siecią kontroli transportu, która widzi i decyduje o wszystkim, co dzieje się na drodze testowej. Komunikacja jest dwukierunkowa: autobus stale wysyła informacje do sieci i może wysyłać żądania, takie jak korzystne sygnalizacje świetlne, aby pomóc mu dotrzymać harmonogramu. Chociaż autobus jest w dużej mierze autonomiczny, za kierownicą siedzi kierowca bezpieczeństwa, który w razie potrzeby jest gotowy do przejęcia kontroli.