Podziel się swoim 1,5% podatku na wsparcie mediów Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy za solidarność! Dowiedz się więcej »

IPN oburzony na skandaliczną reklamę wódki. Przesyła Polmosowi materiały edukacyjne

Instytut Pamięci Narodowej wyraził oburzenie i przesłał Polmosowi z Bielska-Białej materiały edukacyjne na temat polskiego Sierpnia 1980.

Piotr Galant/Gazeta Polska
Instytut Pamięci Narodowej wyraził oburzenie i przesłał Polmosowi z Bielska-Białej materiały edukacyjne na temat polskiego Sierpnia 1980. To odpowiedź na skandaliczną reklamę wódki „Żytnia”, zamieszczoną wczoraj w internecie.

Na facebookowym profilu jednej z wódek zamieszczono wczoraj słynne zdjęcie Krzysztofa Raczkowiaka z 1982 r., które stało się symbolem stanu wojennego. Ukazuje ono pięciu opozycjonistów biegnących w Lubinie ze śmiertelnie rannym Michałem Adamowiczem. Na fotografii umieszczono napis: "Kac Vegas? Scenariusz pisany przez Żytnią".

Z reklamy można więc wywnioskować, że ofiara milicyjnych kul to według producentów wódki ofiara kaca, a towarzyszący Michałowi Adamowiczowi koledzy to kumple od popijawy. Zwłaszcza że zdjęciu towarzyszy jeszcze podpis: "Gdy wieczór kawalerski wymknie się spod kontroli":



Zdjęcie wykorzystane w reklamie pokazuje dramatyczną chwilę. Michał Adamowicz - elektryk z Zakładów Górniczych w Lubinie i członek „Solidarności”, brał udział w demonstracji 31 sierpnia 1982 r. w Lubinie. Wiec stłumiła milicja, strzelając do demonstrantów. Adamowicz odniósł rany postrzałowe głowy. Na fotografii widać, jak jego koledzy niosą go, by udzielić mu pomocy. Michał Adamowicz zmarł 5 września 1982 r., osierocił dwoje dzieci. Zacieranie śladów zbrodni rozpoczęto już kilka godzin po tragedii. W rezultacie, po długotrwałym procesie, skazano jedynie trzech dowódców pacyfikacji – Bogdana Garusa, Tadeusza Jarockiego, Jana Maja. Wyroki, zmniejszone na mocy amnestii, wyniosły od 2,5 do 3,5 lat więzienia.

Reklama sugerująca, że Adamowicz to ofiara kaca, została usunięta dopiero po protestach internautów. Producenci wystosowali zaś jedynie lakoniczne przeprosiny, zasłaniając się "nieświadomością".

Dziś oburzenie z powodu reklamy wyraził IPN. Poniżej oświadczenie Zastępcy Dyrektora Biura Edukacji Publicznej IPN Kamili Sachnowskiej w tej sprawie, które zostało przesłane do bielsko-bialskiego Polmosu, producenta wódki:

W związku ze skandaliczna reklamą wódki „Żytnia”, jaką zamieściliście Państwo w serwisach internetowych, pozwolę sobie wyrazić oburzenie z powodu wykorzystania zdjęcia dokumentującego wyjątkowo dramatyczny moment najnowszej historii Polski. Ponieważ w przeprosinach wyraziliście Państwo przekonanie, że jest to efektem Państwa – a również, jak sądzę, agencji reklamowej, z usług której korzystacie – całkowitej niewiedzy historycznej, dotyczącej polskiego Sierpnia 1980, przesyłam materiały, które pozwolą Państwu zrozumieć, że charakter pomyłki wykracza poza  zwykły błąd, jaki po prostu może się przytrafić każdemu.
 
Dlatego zachęcam do skorzystania z materiałów zamieszczonych na naszych stronach.  Na portalu edukacyjnym IPNpamiec.pl uruchomiliśmy specjalne okno SIERPIEŃ 1980, gdzie można znaleźć szereg materiałów, pozwalających uzupełnić brakującą wiedzę.

 



Źródło: niezalezna.pl

 

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
wg
Wczytuję ocenę...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo