Skuteczne sposoby na poprawę pamięci i koncentracji

Umiejętność zapamiętywania oraz koncentracji jest niezwykle kluczowe, zwłaszcza w okresie nauki w szkole, na studiach czy w pracy. Jednak z wiekiem można zauważyć, że nasza pamięć może szwankować. Coraz trudniej jest się skupić bądź nauczyć czegoś nowego. Czy można wspomóc swoją pamięć? Jakie składniki są szczególnie istotne do prawidłowej pracy mózgu?

zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com/@hainguyenrp

Problemy z zapamiętywaniem i koncentracją

Kłopoty z pamięcią i koncentracją mogą przydarzyć się każdemu. Osoby wykonujące pracę umysłową często zmagają się z tym problemem, ale także studenci oraz uczniowie, którzy stymulują swoje umysły do ciężkiej pracy. Zmęczenie i niedosypianie, niezdrowa dieta, częste picie mocnej kawy i napojów energetycznych, ale również stres mają ogromny wpływ na zdolność zapamiętywania oraz skupiania uwagi. Te czynniki mogą obniżyć możliwości percepcyjne. Zmiana niektórych nawyków czy stosowanie niektórych produktów może wspomóc działanie naszego układu nerwowego i poprawić naszą pamięć. Jak wzmocnić pamięć i koncentrację?

Trening mózgu

Mózg, podobnie jak mięśnie, potrzebuje regularnych ćwiczeń, aby zachować zdrowie. Wyzwania umysłowe i treningi mentalne są niezbędne dla rozwoju szarych komórek. Badania naukowe wykazują, że codzienny 15-minutowy trening mózgu, przynajmniej 5 razy w tygodniu, poprawia funkcje mózgu. Dzięki temu poprawiła się także pamięć robocza, odpowiedzialna za przechowywanie oraz przetwarzanie tymczasowych informacji, a także pamięć krótkotrwałą i umiejętność rozwiązywania problemów.

Ćwiczenia fizyczne

Aktywność fizyczna wykazuje bezpośredni wpływ na zdrowie mózgu. Regularne ćwiczenia fizyczne mogą zmniejszać ryzyko pogorszenia funkcji poznawczych wraz z wiekiem oraz chronią mózg przed zwyrodnieniem. Przypuszcza się, że ćwiczenia aerobowe mogą poprawić funkcję pamięci u osób z wczesną chorobą Alzheimera.

Jakie to są ćwiczenia aerobowe?

  • szybki marsz,
  • bieganie,
  • wędrówki,
  • pływanie,
  • taniec,
  • biegi narciarskie. 

Odpowiednia ilość snu

Podstawą do zapewnienia poprawy pamięci, koncentracji i regeneracji jest odpowiednia ilość snu. Dotyczy to zarówno dzieci, jak i dorosłych. Każdy powinien spać po 7-8 godzin dziennie – dzięki czemu następnego dnia w pracy czy na uczelni łatwiej się skoncentrować oraz wykonywać wszystkie swoje obowiązki.

Prawidłowa dieta

Na poprawę koncentracji i pamięci wpływa również zdrowa dieta. Co należy jeść aby wzmocnić mózg? Dieta powinna opierać się na piramidzie zdrowego żywienia, czyli powinna być bogata w warzywa i owoce, produkty zbożowe pełnoziarniste, orzechyzdrowe ryby i oleje roślinne. Zdrowe odżywianie zapewni odpowiednią dawkę witamin i składników mineralnych, dzięki czemu łatwiej będzie nam się skoncentrować w pracy, dzieciom na lekcjach w szkole i studentom na uczelni. Właściwa dzienna podaż kalorii również korzystnie wpływa na pamięć.

Witaminy i minerały na polepszenie pamięci

W sytuacji, gdy zauważymy gorszą pracę mózgu, warto uzupełnić jadłospis w niezbędne witaminy oraz składniki mineralne wspomagające pamięć.

Szczególnie istotne są:

  • witaminy z grupy B, które wspomagają tworzenie oraz odbudowę tkanki mózgowej;
  • witamina F, której źródłem są nienasycone kwasy tłuszczowe Omega;
  • witamina D wspomaga prawidłowe działanie komórek układu nerwowego: neuronów i komórek gleju. 
  • potas, który reguluje czynności nerwowe;
  • magnez, który bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych w tkance mózgowej;
  • cynk;
  • żelazo, którego niedobór negatywnie wpływa na pracę mózgu – powoduje zmęczenie i zmniejszoną wydajność;
  • witamina C wspomaga działanie układu nerwowego. Przyczynia się do powstawania, dojrzewania i sprawniejszego funkcjonowania neuronów, a także ułatwia syntezę dopaminy i noradrenaliny.

Składniki wspomagające pamięć i koncentrację

Dobrze zbilansowana dieta to podstawa, jednakże czasem trudno zapewnić prawidłową podaż wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. Producenci suplementów polecają produkty wspomagające pracę mózgu, zapamiętywanie i utrzymanie koncentracji

Które preparaty wspomagają pracę mózgu – pamięć i koncentrację?

  • ginko biloba,
  • lecytyna,
  • guarana,
  • kwasy omega-3,
  • żeń-szeń,
  • ashwagandha,
  • bacopa monnieri,
  • aminokwasy,
  • przeciwutleniacze.

 

Źródło: zdrowie.radiozet.pl, niezalezna.pl

Natalia Wasilewska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo