Powrót do żłobka i przedszkola. Jak budować odporność dziecka?

Wraz z powrotem dzieci do żłobka lub przedszkola z roku na rok wiąże się zwiększone ryzyko wszelkiego rodzaju infekcji. Poza ulubionymi kolegami i koleżankami na dzieci czekają bowiem także zarazki. Jak zadbać o odporność w pierwszych miesiącach po powrocie do przedszkola i żłobka? Warto sięgnąć po sprawdzone sposoby.

Zdjęcie autorstwa Anna Shvets z Pexels

Wrzesień to czas, w którym część dzieci wraca do przedszkola lub żłobka, a spora grupa dopiero zaczyna swoją przygodę z tego typu placówkami. Ta sytuacja to dla dzieci ogromny bagaż emocjonalny. Dzieci przeżywają nie tylko rozłąkę z rodzicami, ale także muszą zaadaptować się w nowym miejscu i często obcym środowisku. 

Każdego kolejnego dnia w żłobku lub przedszkolu rodzic będzie obserwował, jak jego malec staje się coraz bardziej samodzielny, a w jego otoczeniu pojawia się coraz więcej osób. Koledzy, koleżanki, nawiązywanie pierwszych przedszkolnych przyjaźni…

Jak przygotować się na początek przygody z edukacją przedszkolną? Jak odpowiednio zadbać o zdrowie i odporność dzieci w wieku przedszkolnym oraz tych młodszych, które objęte są opieką żłobkową?

Poniżej kilka sprawdzonych porad na temat wzmacniania odporności, które zebrał doktor Łukasz Durajski, Pediatra Roku 2019, znany szerszemu gronu odbiorców (nie tylko pacjentów) jako „Doktorek Radzi”.

5 sposobów na odporność w żłobku i przedszkolu

  1. Mamy prosty trzyskładnikowy przepis na to, jaki zbudować odporność dziecka: dieta, aktywność fizyczna i szczepienia. Dieta to najlepszy suplement, jaki możemy dać dziecku, jeśli chodzi o wzmacnianie odporności. Musimy uczyć je właściwych nawyków żywieniowych poprzez tak zwane modelowanie. Nie zachęcajmy go do marchewki, jedząc obok frytki z ketchupem. Dając przykład, będziemy w stanie nauczyć dziecko właściwej diety. W pierwszej kolejności polecałbym zacząć od warzyw, bo jest to najtrudniejszy element do wprowadzenia do diety. Zanim damy dziecku słodkie owoce, przyzwyczajmy je do warzyw. Warzywa są kolorowe – bawmy się nimi. Dzięki temu dziecko samo będzie uzupełniało sobie wszystkie składniki niezbędne do prawidłowego rozwoju.
  2. Ruch uruchamia w naszym organizmie cały mechanizm, który sprawia, że nasz układ immunologiczny jest stymulowany. Wprowadzajmy nawyki sportu. Jeśli jeden z rodziców będzie uprawiał sport i pokazywał to dziecku, to mamy 60% szans, że dziecko będzie chciało ten sport uprawiać. Jeśli dwójka rodziców, to dane mówią, że szanse wzrastają do 70%. To my musimy być przykładem dla swojego dziecka. Uprawiajmy sport, zamiast przerzucać kanały na telewizorze.
  3. W Polsce utarło się, że musimy „piecuchować” dziecko. Jest to przekonanie przekazywane z pokolenia na pokolenie. Apeluję do rodziców, żeby nie przegrzewać dzieci, bo jest to pierwszy podstawowy błąd, jaki popełniamy. Dziecko powinno mieć jedną warstwę więcej niż my, czyli np. kocyk w wózku. Nie bójmy się wychodzenia z dzieckiem nawet zimą. Organizm będzie się adaptował do tego, żeby się bronić przed niższą temperaturą. Hartujmy dzieci, aby nabywały odporności.
  4. Nieprzegrzewanie pokoju, wietrzenie, a nawet spanie przy otwartym oknie i utrzymywanie temperatury do 20 stopni sprawiają, że sen jest dużo bardziej komfortowy, a organizm może skupić się na mobilizacji. Dopilnujmy, aby dziecko było wyspane. Brak snu generuje pewnego rodzaju stres dla organizmu.
  5. Ważnym suplementem, jeśli chodzi o odporność, jest witamina D3. Jest to oficjalne zalecenie, nawet jeśli chodzi o noworodki, bo suplementację należy stosować od pierwszego dnia po urodzeniu. Wynika to z tego, że mamy małą ekspozycję na słońce z uwagi na strefę geograficzną, w której żyjemy. Witamina D ma duże znaczenie w kontekście naszej odporności. Zalecenia mówią jasno: do dwóch lat życia należy stosować suplementację codziennie, odpowiednią dawkę do wieku, powyżej dwóch lat – w okresie jesienno-zimowym, bo wtedy mamy najmniejszą ekspozycję na słońce.

 

Źródło: Niezalezna.pl, lifestyle.newseria.pl, doktorekradzi.pl

Mariola Łukawska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo