300 e-autobusów w ciągu dwóch lat

Zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com /Creative Commons CC0/Mimzy

  

W ciągu pierwszych dwóch lat od założenia spółki z Rafako możemy wyprodukować ok. 300 elektrycznych autobusów - powiedział wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu Paweł Kolczyński. Dodał, że pierwszy etap inwestycji ARP w produkcję e-autobusów może wynieść kilkadziesiąt milionów złotych.

W połowie stycznia ARP i spółka Rafako zawarły wstępne porozumienie o współpracy przy produkcji nowego autobusu elektrycznego. Do wspólnego przedsięwzięcia Rafako ma wnieść opracowany prototyp pojazdu, który ma już homologację na kraje UE, natomiast ARP ma sfinansować uruchomienie procesu produkcji.

"Rozpatrywane są dwa warianty sfinalizowania współpracy: albo przejmiemy część Rafako, albo większościowe udziały w firmie Rafako E-Bus, którą spółka założyła rozpoczynając prace nad elektrycznym pojazdem”

- powiedział Kolczyński. Dodał, że zgodnie z zawartym porozumieniem, ARP ma pierwszeństwo w negocjacjach do 30 czerwca br., co oznacza, że do tego czasu Rafako nie będzie szukał innego partnera

Pytany o środki, jakie ARP będzie musiała zainwestować, by produkcja autobusów ruszyła, wiceprezes powiedział, że będzie to „"kilkadziesiąt milionów złotych”". Wskazał, że rozważanych jest kilka lokalizacji nowego zakładu, np. w województwie podkarpackim, kujawsko-pomorskim, wielkopolskim, czyli w okręgach gdzie - jak zaznaczył - są "kadry dysponujące potrzebnymi umiejętnościami".

Dodał, że ARP jako podmiot zarządzający 60 spółkami wykonujący prawa z akcji lub udziałów w 95 spółkach skarbu państwa, dysponuje nieruchomościami oraz bazą kapitałową i techniczną, która pozwoli szybko i sprawnie uruchomić produkcję.

Kolczyński podkreślił też, że inwestycja w produkcję nowego autobusu "nie jest kupowaniem kota w worku", a przedsięwzięcie jest uzasadnione biznesowo i społecznie.

"Popyt na bezemisyjne pojazdy jest duży i będzie rósł. Wynika to m.in. z zapotrzebowania zgłaszanego przez samorządy, dla których e-autobusy są niezbędne do zapewnienia sprawnej, ekologicznej lokalnej komunikacji. Ważne są również plany Unii Europejskiej, która odchodzi od silników napędzanych olejem napędowym"

- powiedział.

Dodał, że do wzrostu popytu przyczyni się też zapowiadana przez samorządy wymiana floty gimbusów. Przypomniał, że samorządy będą mogły otrzymać dofinansowanie do zakupu e-autobusów z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Powiedział, że wprawdzie na rynku polskim są firmy, które mają doświadczenie w produkcji autobusów, takie jak np. Volvo, MAN, Solaris, ale - jak zaznaczył - "potrzeby są tak duże, że jest jeszcze miejsce dla nowych innowacyjnych podmiotów".

Pytany na czym będzie polegała "atrakcyjność" nowego autobusu, wiceprezes powiedział, że jest to pojazd stosunkowo niewielki (8,5 metra), lekki, z baterią umieszczoną w podwoziu, co czyni go bezpieczniejszym i bardziej stabilnym. Poza tym - jak dodał - większość podzespołów i komponentów do jego produkcji zostało zaprojektowane tak, by powstawały w polskich fabrykach.

Pytany o cenę Kalczyński zaznaczył, że będzie to cena rynkowa, a jej wysokość będzie m.in. uzależniona od wielkości zamówień.

Przypomniał, że ARP wspólnie z Rafako oraz spółką E-bus ,jako konsorcjum przystąpiły, do konkursu "Bezemisyjny Transport Publiczny” organizowanego przez NCBR. Zaznaczył, że konsorcjium przeszło już do II etapu konkursu, a ostateczne rozstrzygnięcie powinno nastąpić w pierwszym kwartale tego roku. Dodał, że pozyskanie środków z NCBR pozwoli na rozszerzenie prac B+R i stworzenie prototypów dłuższych pojazdów: 10-, 12- i 18-metrowych.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, pap

Tagi

Wczytuję komentarze...

Remont ulicy Garbary. Wkrótce koniec!

/ poznan.pl

  

Szybkie tempo prac i sprzyjające warunki atmosferyczne spowodowały zmiany w harmonogramie robót na ul. Garbary w Poznaniu – poinformował poznański magistrat. Jeśli warunki atmosferyczne pozwolą, to od poniedziałku kierowcy będą mogli poruszać się po całej szerokości ulicy.

Celem prac prowadzonych na jednej z głównych poznańskich ulic jest przygotowanie ulicy Garbary do wprowadzenia buspasa. Remont nawierzchni prowadzony jest na lewym pasie jezdni, na odcinku od ulicy Wielkiej do posesji nr 48.

Urząd Miasta Poznania poinformował, że szybkie tempo prac remontowych i sprzyjające warunki atmosferyczne spowodowały zmiany w harmonogramie robót. Jeśli warunki atmosferyczne na to pozwolą, to od poniedziałku kierowcy będą mogli poruszać się już po całej szerokości ulicy.

"Następny etap został zaplanowany już od 2 do 7 marca, kiedy drogowcy z Zakładu Robót Drogowych wyremontują prawy pas na odcinku od ulicy Estkowskiego do ulicy Wielkiej. Tydzień przerwy między kolejnymi etapami jest spowodowany koniecznością odtworzenia jezdni pobliskich ulic Mostowej i Wszystkich Świętych wraz ze skrzyżowaniem ulic Wszystkich Świętych i Garbary"

– podał Urząd Miasta Poznania.

Następnie na ulicy wymieniona zostanie nawierzchnia jezdni środkowego pasa na odcinku od okolic przystanku autobusowego Małe Garbary do ulicy Wielkiej. Przy sprzyjającej pogodzie prace te rozpoczną się 7 marca i potrwają tydzień.

Magistrat podał, że koleje działania na ul. Garbary uzależnione będą od rozpoczęcia robót na ul. Jana Pawła II, gdzie dobudowany zostanie trzeci pas jezdni; od ronda Śródka w kierunku ul. Berdychowo.

Ulica Garbary to jedna z głównych dróg w ścisłym centrum Poznania. Według danych zaprezentowanych przez Urzędu Miasta Poznania, poruszające się nią autobusy czterech linii przewożą dziennie ok. 15 tys. osób. Według rozkładu jazdy autobusy powinny przejechać ul. Garbary w ciągu pięciu minut, ale ze względu m.in. na natężenie ruchu w centrum często zdarzają się opóźnia. Magistrat wskazał, że wprowadzenie buspasa w tym miejscu pozwoli zminimalizować rozbieżności pomiędzy rozkładowym a rzeczywistym czasem przejazdu. 

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | Gazeta Polska Podcasts