Wojewoda zachodniopomorski na mocy specustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących gminy Ostrowice wezwał jej wierzycieli do zgłaszania swoich należności. Od 11 stycznia wierzyciele mają trzy miesiące na zgłoszenie należności. Po tym terminie, te niezgłoszone, wygasają.

Zgodnie z obwieszczeniem, zgłoszenia należy składać w formie pisemnej na adres Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie. Oprócz informacji identyfikujących wierzyciela, określenia należności wraz z podaniem wartości tej niepieniężnej, trzeba w zgłoszeniu przedstawić dowody stwierdzające istnienie wierzytelności, zabezpieczenia z nią związanego oraz stan sprawy sądowej, jeśli takowa jest prowadzona.

Ze względu na zadłużenie gmina Ostrowice została zniesiona i włączona do gmin Drawsko Pomorskie i Złocieniec 1 stycznia 2019 r. To pierwszy taki wypadek w Polsce.

Zgodnie ze specustawą dług zlikwidowanej gminy Ostrowice przejął Skarb Państwa reprezentowany przez wojewodę zachodniopomorskiego. Na koniec 2017 r. wynosił on prawie 47 mln zł, co stanowiło 437 proc. dochodu gminy, i obecnie przekracza 50 mln zł.

Wojewoda ma ustalić ostateczną wysokość należności. Odbędzie się to nie wcześniej niż 12 miesięcy i nie później niż 15 miesięcy od zlikwidowania gminy Ostrowice. Wierzyciele będą mieć prawo do wniesienia sprzeciwu do właściwego sądu okręgowego. Skarb Państwa będzie reprezentować Prokuratoria Generalna.