"Zimna wojna": Rozstania i powroty. RECENZJA

/ Fot. Łukasz Bąk/Kino Świat

  

Ta  oszczędna opowieść o  miłości porywa siłą wręcz obezwładniającą, jednocześnie używając przy tym bardzo oszczędnych środków. Nagrodzony Złotą Palmą w  Cannes za  reżyserię film Pawła Pawlikowskiego „Zimna wojna” ma  w  sobie wszystko, co się  zawiera w  określeniu „magia kina”.

Zula (Joanna Kulig) i  Wiktor (Tomasz Kot) to  przeciwieństwa, których wspólnym mianownikiem jest miłość do  muzyki. On jest spokojnym i  romantycznym pianistą oraz  dyrygentem. Ona pewną siebie, charyzmatyczną śpiewaczką i  tancerką. Ich relacja to  uczuciowy rollercoaster. Mimo cyklicznych rozstań i  wchodzenia w  inne związki oboje mają pełną świadomość, że  kochają wyłącznie siebie nawzajem. Mimo to, również świadomie, wkraczają na  różne drogi, mając pewność, że  będą się one nieraz jeszcze krzyżowały.

Można odnieść wrażenie, że  to męski obraz miłości. Dominacja instynktu, dużo codzienności, trochę szaleństwa, mało romantyzmu, niewiele słów. Prawie nic nie wiemy o  bohaterach, a  czujemy, jakbyśmy znali ich całe życie. Nie znamy powodów ich często nieracjonalnych wyborów, a  jednak wszystkie je  rozumiemy bez analiz. Dziwi nas ta  historia, ale bezkrytycznie ją  przyjmujemy. Wierzymy w  to  love story, mimo że  jest bardzo niestandardowe. Pawlikowski uczynił z  rzeczywistości lat 50. i  60. podatny grunt do  stworzenia tła opowieści. Atmosfera absurdów i  groza reżimu komunizmu, choć pojawiają się symbolicznie, tworzą mocny fundament, na  którym Pawlikowski buduje sylwetki psychologiczne bohaterów. Ich postawy wydają się być w  kontrze do  rzeczywistości, ich uczucia niezależne od  czasu i  miejsca, a  jednak obie te płaszczyzny –  fabuła oraz czas i  miejsce akcji –  zdają się istnieć w  ścisłej zależności. Znoszące się siły spaja muzyka. I  tu  znów mamy starcie żywiołów –  muzykę ludową, jazz, dźwięki paryskich klubów...

„O czym jest ta  piosenka?” –  pyta zaintrygowany Wiktor, gdy słyszy, jak Zula śpiewa: „Dwa serduszka, cztery oczy, ojojoj, co  płakały we  dnie, w  nocy, ojojoj”. „No serce… To  o  miłości” –  odpowiada prosto zdziwiona pytaniem dziewczyna. Ten film też jest prostą opowieścią o  miłości, która w  Cannes wzbudziła euforię publiczności, przynosząc łzy wzruszenia Julianne Moore, gratulacje od  Benicio del Toro i  dwudziestominutową owację na stojąco. I  jest jednym z  nielicznych filmów, które mogą zostać  z  widzem na  całe życie. Premiera 8 czerwca.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: Gazeta Polska Codziennie

Tagi

Wczytuję komentarze...

Kierowco UWAŻAJ! Te dane dają do myślenia

zdjęcie z miejsca wypadku / lubelska.policja.gov.pl

  

Obecna pora roku nie sprzyja pieszym. Z powodu trudnych warunków atmosferycznych piesi są dla kierujących słabo widoczni nawet w dzień. Taka sytuacja ma przełożenie na ich bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Wielu uczestników ruchu drogowego nie zdaje sobie sprawy, że światła reflektorów samochodowych nie zawsze dobrze oświetlą sylwetkę pieszego, zwłaszcza jeśli jego ubranie jest w ciemnych kolorach.

To właśnie niedostosowanie prędkości do warunków na drodze było przyczyną kilku wypadków, do których w ostatnich dniach doszło na drogach województwa lubelskiego.

Trzy osoby zostały przewiezione do szpitala po wypadku, do którego doszło w Wólce Wieprzeckiej. Ze wstępnych ustaleń policjantów wynika, że 66-letni kierujący pojazdem marki Renault wpadł w poślizg, zjechał na przeciwny pas ruchu i uderzyła w samochód ciężarowy marki Scania. Prawdopodobną przyczyną wypadku była prędkość i styl jazdy niedostosowane do panujących na drodze warunków. Apelujemy o ostrożność.

Z kolei w miejscowości Łubcze na prostym odcinku drogi doszło do zdarzenia drogowego. Z ustaleń policjantów wynika, że 67-latek z gm. Ulhówek kierując samochodem marki Mercedes podczas wykonywania manewru wyprzedzania stracił panowanie nad kierownicą w wyniku czego wpadł do przydrożnego rowu.

Ważnym aspektem bezpieczeństwa pieszych, szczególnie jesienią i zimą, jest więc korzystanie z elementów odblaskowych. Zwiększają one znacząco widoczność pieszego, przez co prowadzący pojazd ma więcej czasu na wykonanie manewru wymijania bądź hamowania w sytuacji, gdy dostrzeże postać na drodze.

Apelujemy do kierujących, aby obserwując drogę wzięli pod uwagę, że poruszają się po niej piesi uczestnicy ruchu, którzy ze względu na wcześnie zapadający zmrok i warunki pogodowe mogą być słabo widoczni. Szczególnie w rejonie przejść dla pieszych kierujący powinni pamiętać, że pieszy może pojawić się w pobliżu w każdej chwili.
- informuje lubelska policja.

Jednocześnie funkcjonariusze przypominają, że kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia dla pieszych ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Ponadto, jeśli skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.

Jednak każdy pieszy powinien mieć świadomość, że fakt korzystania z wyznaczonego przejścia nie upoważnia do wchodzenia na jezdnię bez upewnienia się, czy nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu.

PRĘDKOŚĆ A PRAWDOPODOBIEŃSTWO UTRATY ŻYCIA PRZEZ PIESZEGO:

Przy prędkości uderzenia pojazdu w pieszego wynoszącej:
30 km/h, pieszy ma ponad 90% szans na przeżycie wypadku,
50 km/h, pieszy ma 40 do 60% szans na przeżycie wypadku,
70 km/h, pieszy nie ma prawie żadnych szans na przeżycie wypadku.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, lubelska.policja.gov.pl


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl