Śmieciowy biznes w ogniu! Skąd nagle seria pożarów? - eksperci wskazują trop

/ Zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com/CC0/MargaritaMorales

  

Duże pożary sortowni śmieci w Warszawie i Olsztynie. Potężny pożar składowiska opon w Trzebini. Gigantyczny pożar na nielegalnym wysypisku w Zgierzu. W ostatnim czasie wysypiska i sortownie płoną coraz częściej. Z jakich powodów? Ekspert mówi nam, że po pierwsze: nie płoną składowiska, a magazyny odpadów, a po drugie: jest to idealny sposób dla niezaradnych, żeby się pozbyć niewygodnego balastu.

25 maja br. na nielegalnym wysypisku śmieci w Zgierzu wybuchł gigantyczny pożar. Gdy jeszcze wczoraj gasiło go 250 strażaków, sprawą już zajęła się prokuratura, której śledczy nie wykluczają celowego podpalenia. Nadal jest obawa o skażenie środowiska, lokalni działacze Prawa i Sprawiedliwości mówią o katastrofie ekologicznej, zaś partia Razem domaga się natychmiastowej dymisji starosty powiatu z PSL-u. Powód? Śmieci sprowadzone do naszego kraju m.in. z Włoch, Szwajcarii, czy Niemiec miały być zutylizowane na wysypisku, które… już od miesiąca działa nielegalnie. Nie jest to jedyny taki przypadek. 

Rodzi się zatem pytanie, jak to jest ze współodpowiedzialnością samorządów za bezpieczeństwo gospodarki odpadami. Czy ci, którzy powinni podlegać kontroli faktycznie są kontrolowani i czy samorząd patrzy im na ręce? 

To nie składowiska płoną?

Niespełna rok temu Gazeta Polska pisała o sprawie firmy ATF (wówczas Eko Fiuk). Jak wskazywaliśmy na portalu Niezależna.pl, istniały poważne obawy, że polski rynek odpadów, warty około 3,5 miliarda złotych, może zostać wkrótce zdominowany przez wielkie zagraniczne firmy, głównie z Niemiec. Informowaliśmy zarazem, że nieliczne rodzinne polskie firmy – jak zachodniopomorska ATF – poddawane są próbom brutalnej eliminacji z rynku. Wszystko odbywało się przy udziale niemieckich mediów i samorządowców z PO.

Firma, m.in. dzięki interwencji dziennikarzy Gazety Polskiej, w czerwcu ubiegłego roku otrzymała status RIPOK (regionalnej instalacji przetwarzania odpadów komunalnych) ale co przeszła, to przeszła.

Jak z perspektywy branży wygląda kwestia ostatnich pożarów wysypisk w całej Polsce pytamy przedstawiciela branży odpadowej Agnieszkę Fiuk.

W doniesieniach medialnych ciągle słyszymy o tym, że pożary mają miejsce na wysypiskach, na składowiskach odpadów, podczas gdy tak nie jest

– mówi w rozmowie z portalem niezalezna.pl i zaznacza, że w rzeczywistości za każdym razem płoną albo magazyny odpadów, albo miejsca zbierania odpadów, czyli „miejsca dla których wydano, bądź nie, taką decyzję”. 

Nie są to składowiska odpadów. Składowiska odpadów są paradoksalnie względnie bezpiecznymi pożarowo instalacjami, szczególnie te, wyposażone w systemy do czynnego odgazowywania złoża, a takich jest w Polsce większość

– podkreśla, dodając, że „czarny pijar rozlewa się na składowiska odpadów, które nie mają z tym tak naprawdę nic wspólnego”. 

Te wszystkie przypadki, które teraz obserwujemy to po prostu magazyny odpadów, nad którymi utracono kontrolę i to jest chyba prosty sposób, żeby się ich pozbyć

– stwierdza Agnieszka Fiuk.

Temat jest dziwny i niepokojący 

O to, dlaczego legalne wysypiska mają tak solidną, że wręcz utrudniająca funkcjonowanie kontrolę, a inne nie są kontrolowane wcale i płoną, zapytaliśmy właściciela składowiska w Zakroczymiu Piotra Gołęgowskiego.

Temat jest ciekawy, a zarazem nadzwyczaj niepokojący. Te pożary występują już nie od dziś i dziwnie się nasilają w ostatnim czasie. To wynika z wielu rzeczy. Wydaje mi się, że w Polsce na siłę próbujemy wdrażać przepisy obwiązujące w UE, co jest dobrym kierunkiem, ale nie we wszystkich dziedzinach jesteśmy dobrze przygotowani

– mówi. 

Jak podkreśla, działa szereg – lepiej i gorzej – działających obiektów, również tych nielegalnych, których „jest bardzo dużo i które są wyłączone z jakiejkolwiek kontroli”. „Często urzędy wiedzą o ich funkcjonowaniu, ale są dobrze umocowane i dzięki temu wyłączone z realnego nadzoru”.

Zwraca uwagę na fakt, że mamy jednak „kulawe przepisy” oraz stawia pytanie, dlaczego do Polski trafia tyle odpadów dziwnego pochodzenia i to głównie z krajów zachodnich.

Zresztą jego własne składowisko odpadów, działające od kilkudziesięciu lat w Zakroczymiu (województwo mazowieckie), borykało się z ciekawym problemem. Władze chciały bowiem, by zostało zamknięte. Ale nie dlatego, że się zapełniło i zostało zrekultywowane. Wprost przeciwnie.

Mimo, że w 2014 r. instalacja została rozbudowana i zmodernizowana, do tej pory nie jest uwzględniona w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami (WPGO) jako Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów (RIPOK). Dlatego też instalacja, mimo bliskiego sąsiedztwa z Warszawą, boryka się z brakiem odpadów, a więc działa w bardzo ograniczonym zakresie. W tym samym czasie bez większych problemów mogą funkcjonować i rozwijać się magazyny i wysypiska (nie zawsze legalnie działające), zlokalizowane w różnych rejonach kraju.
 

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Zachodnia Europa „odpływa”. Już się nie kryje z chęcią podziału na swoich i obcych w UE

/ klimkin

  

Szefowa Międzynarodowego Funduszu Walutowego Christine Lagarde poparła dzisiaj w Luksemburgu koncepcję odrębnego budżetu dla strefy euro. Zarekomendowała też budowanie w unii monetarnej fiskalnych buforów na czasy kryzysu. To pokłosie wczorajszej decyzji Angeli Merkel.

Jak pisała „Gazeta Polska Codziennie”, Angela Merkel zgodziła się w środę na powołanie osobnego budżetu strefy euro, ale jej plan jest dużo mniej ambitny niż ten, który zakładał prezydent Francji Emmanuel Macron. Dla obojga przywódców debata o przyszłości strefy euro jest próbą ucieczki do przodu przed problemami, którymi stawiają czoła w polityce wewnętrznej.

CZYTAJ WIĘCEJ: Ślamazarny start Europy dwóch prędkości

Według Macrona osobne finanse strefy euro mają być budżetem z prawdziwego zdarzenia, posiadającym dochody i wydatki, który mógłby działać już od 2021 r. Pod koniec roku ministrowie państw strefy mieliby się zająć ustaleniem źródeł finansowania nowego budżetu. Macron stwierdził, że budżet może się wiązać z pewną formą „zarządzania”, co mogłoby oznaczać obstawanie przy projekcie powołania osobnego ministra finansów dla krajów strefy. Prezydent Francji dodał też, że wysokości budżetu jeszcze nie ustalono, aby „pozostawić miejsce na negocjacje z innymi krajami (strefy) euro”.

Pomysł obu polityków na podzielenie Europy na swoich i obcych wsparła dziś szefowa Międzynarodowego Funduszu Walutowego Christine Lagarde, która brała udział w spotkaniu ministrów finansów państw strefy euro. Docelowo to grono, w poszerzonym do 27 państw formacie, ma rozmawiać o reformach, zmierzających do pogłębienia unii gospodarczo-walutowej. Gorącym tematem są francusko-niemieckie uzgodnienia, dotyczące powołania odrębnego budżetu dla eurolandu.

Zdaniem szefowej MFW obszarowi wspólnej waluty potrzebne są trzy minimalne bloki reform, aby ją wzmocnić. Dotyczą one unii rynków kapitałowych, dokończenia unii bankowej, w tym wprowadzenia wspólnego systemu gwarantowania depozytów, oraz budżetu dla strefy euro.

Lagarde argumentowała, że integracja rynków kapitałowych dałaby lepszy dostęp do finansowania, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw, z kolei budżet eurolandu pomógłby krajom "19" radzić sobie z zewnętrznymi kryzysami. MFW uważa, że każde państwo strefy euro powinno wyłożyć na rzecz wspólnego budżetu 0,35 proc. swojego PKB, aby zbudować dla nich bufor finansowy na czarną godzinę.

Szefowa Funduszu zapowiedziała, że najbliższa prognoza ekonomiczna kierowanej przez nią instytucji nieco obniży prognozy wzrostu gospodarczego strefy euro. Zastrzegła, że euroland jest wciąż w dobrym miejscu, bo wzrost, który sprzyja powstawaniu miejsc pracy pozostaje silny.

Ale widzimy znaki, że ta sytuacja osiągnęła swój szczyt. To naturalne dla dojrzałego ożywienia, że spowalnia

- zastrzegła podczas spotkania z reporterami.

Wymieniając ryzyka dla eurolandu na pierwszy miejscu wskazała napięcia handlowe, które są konsekwencją podniesienie taryf na stal i aluminium przez Stany Zjednoczone.

Bezpośredni wpływ takich taryf jest minimalny, ale wpływ na kontynent i ryzyka eskalacji są znaczne

- dodała Lagarde. Wyjaśniła, że klimat niepewności pogarszają też sankcje na Rosję i Iran.

Innym ryzykiem dla gospodarki eurozony jest według MFW brak postępu w negocjacjach dotyczących wyjścia Wielkiej Brytanii z UE. Fundusz zwraca też uwagę, że niekorzystna może być szybka reakcja rynków na działania, które uznają one za luzowanie fiskalne lub odwracanie reform w niektórych dużych krajach strefy euro.

Lagarde wymieniła też kilka rekomendacji dla "19", na pierwszym miejscu stawiając konieczność obudowy pewnego bezpieczeństwa dotyczącego zdolności do zaciągania długu przy jednoczesnym zachowaniu pewnych rezerw w tych krajach, które je utraciły.

Jak świeci słońce, odbudowuje się dach. Kraje, które mają wysoki dług w relacji do PKB, naprawdę powinny skupić się na odbudowie przestrzeni fiskalnej tak, żeby gdy przyjdzie następny kryzys, miały odpowiednią odporność

- podkreśliła.

 

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl