Kulczykowie powinni oddać Polsce niemal miliard złotych

Nadanie nazwy "Autostrady Wolnosci" autostradzie A2. Czerwiec 2014. Na zdjęciu m.in. Janusz Piechocinski i Jan Kulczyk; fot. Tomasz Adamowicz/Gazeta Polska

Klaudia Dadura

Dziennikarka „Gazety Polskiej” oraz „Gazety Polskiej Codziennie”.

Kontakt z autorem

  

895 mln zł – tyle należąca do rodziny Kulczyków spółka Autostrada Wielkopolska SA musi zwrócić Polsce, tak zadecydowała Komisja Europejska. Jak czytamy w oświadczeniu KE, spółka pobierała zawyżone rekompensaty od skarbu państwa. – Przez wiele lat wskazywaliśmy, że Polsce należy się zwrot pieniędzy, jakie rząd SLD przyznał spółce – mówi nam Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Sprawa zaczęła się w 2005 r., kiedy za rządów SLD znowelizowano Ustawę o autostradach płatnych. Zmiana zakładała zniesienie podwójnej opłaty drogowej. Wcześniej na płatnych odcinkach autostrad była bowiem pobierana opłata od pojazdów ciężarowych (powyżej 3,5 t), mimo że pojazdy te były również obciążone zryczałtowaną opłatą winietową inkasowaną na podstawie przepisów o transporcie drogowym. Od wejścia nowelizacji w życie pojazdy ciężarowe z ważną winietą mogły korzystać z autostrad płatnych bez konsekwencji finansowych.

Na nowych przepisach mogli stracić koncesjonariusze, w tym spółka Autostrada Wielkopolska należąca do rodziny Kulczyków. Polskie władze postanowiły im jednak wypłacać rekompensaty. Zwrot kosztów miał być współmierny do wysokości przychodów, jakie uzyskiwałaby spółka, gdyby ustawy nie zmieniono.

Rekompensaty wypłacano w latach 2005–2011. Autostrada Wielkopolska w aneksie do umowy powołała się jednak na zawyżoną prognozę przychodów z 1999 r., a nie na odpowiedniejszych danych z 2004 r.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już wielokrotnie twierdziła, że założenia przyjęte przez AW SA przy określaniu warunków finansowych były błędne i doprowadziły do przekazania na rzecz spółki zawyżonych rekompensat.

Polska zgłosiła sprawę dotyczącą wspomnianych nadpłat do Komisji Europejskiej w 2012 r. Ta podała w zeszły piątek, że spółka Kulczyków powinna zwrócić państwu 895 mln zł.

Szczegółowe dochodzenie Komisji potwierdziło, że AW SA miała prawo do otrzymania rekompensaty w ramach umowy koncesyjnej z Polską w celu przywrócenia oczekiwanej sytuacji finansowej sprzed zmiany polskich przepisów w 2005 r. Jednakże w dochodzeniu Komisji potwierdzono, że władze polskie oparły się na nieaktualnych danych z 1999 r. Doprowadziło to do zawyżenia spodziewanych przychodów AW SA z opłat za przejazd pojazdów ciężarowych w razie braku zmian legislacyjnych

– czytamy w oświadczeniu KE.

Cieszymy się z oświadczenia Komisji, która rzetelnie badała nasze wnioski. Zaakceptowała też kwotę, o którą zabiegaliśmy. Przez wiele lat wskazywaliśmy, że Polsce należy się zwrot pieniędzy, jakie rząd Sojuszu Lewicy Demokratycznej przyznał spółce. Te środki wpłyną do Krajowego Funduszu Drogowego

– mówi w rozmowie z „Codzienną” Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa. 

Chciałbym podziękować wszystkim osobom w ministerstwie, a także w innych resortach, odpowiedzialnym za sporządzenie dokumentów

– dodaje.

Tymczasem zainteresowana strona nie chce komentować sprawy. Skontaktowaliśmy się z Zofią Kwiatkowską, rzeczniczką prasową AW SA. Ta jednak odesłała nas do dość ogólnego oświadczenia zamieszczonego na stronie internetowej spółki.

W związku z komunikatem Komisji Europejskiej dotyczącym mechanizmu wypłat rekompensat ustalonego przez rząd w ramach tzw. systemu winietowego w latach 2005–2011 zarząd spółki Autostrada Wielkopolska SA podejmie decyzję co do dalszego postępowania w tej kwestii dopiero po zapoznaniu się z pisemnym uzasadnieniem stanowiska Komisji Europejskiej”

– czytamy w nim.

Przypomnijmy, że wątek spółki rodziny Kulczyków pojawił się również na słynnych nagraniach upublicznionych w aferze podsłuchowej. Z nagranej w 2013 r. rozmowy między Sławomirem Nowakiem, byłym ministrem transportu, i Andrzejem Parafianowiczem, wiceszefem resortu finansów w latach 2007–2013, wynika, że ówczesna koalicja rządząca PO-PSL chciała płacić firmie Jana Kulczyka (zmarłemu w 2015 r.) zawyżone rekompensaty, nie czekając na decyzję Komisji Europejskiej. 

Czytaj też: Drwiny polityków PO ze zmarnowanych milionów. Sławomir Nowak śmieje się z PKP

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: Gazeta Polska Codziennie,

Tagi

Wczytuję komentarze...

Kierowco – nie daj się zaskoczyć zimie!

Zima / swietokrzyska.policja.gov.pl

  

Pogoda tegorocznej jesieni jest wyjątkowo sprzyjająca dla kierowców. Jednak wszystko wskazuje na to, że w najbliższych dniach ulegnie ona pogorszeniu, a temperatury nocą spadną poniżej zera. To już ostatni moment, aby przygotować nasze samochody do zimy. Jest to niezwykle ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa. Na co należy zwrócić uwagę?

O konieczności oczyszczenia szyb samochodowych oraz sprawnym oświetleniu mówią jasno przepisy. Z kolei zmianę opon na zimowe czy korzystanie z płynów zimowych do spryskiwaczy przepisy jednoznacznie nie regulują. Jednak zarówno stosowanie się do prawa jak i zaleceń jest niezwykle ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Warto wymienić opony na zimowe, gdyż przy temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza mają znacznie lepsze parametry jeśli chodzi o drogę hamowania. Ponadto nieporównywalnie lepiej prowadzi się auto z takim ogumieniem na ośnieżonej nawierzchni czy na błocie pośniegowym. Z kolei zimowy płyn do spryskiwaczy lepiej oczyszcza szybę przy temperaturach ujemnych i co ważne – nie zamarza. Sprawne i prawidłowo ustawione oświetlenie gwarantuje nam dużo lepszą widoczność, co jest niezwykle istotne w czasie, gdy większą część doby panuje mrok. Takiej regulacji z pewnością możemy dokonać na stacji diagnostycznej. Odśnieżone i oczyszczone z lodu szyby czołowe i boczne mają decydujący wpływ na widoczność i odpowiednio wczesne, a zatem bezpieczne wykonywanie manewrów. Ponadto uchronić nas może przez spowodowaniem kolizji lub choćby mandatem karnym. Bardzo praktyczna w tym zakresie może okazać się specjalna mata, którą możemy kupić w większości marketów i w każdym sklepie motoryzacyjnym.

Na bezpieczeństwie nie należy oszczędzać. Tym bardziej, że opisane akcesoria (sprawne żarówki, skrobaczki, maty czy płyny zimowe) można kupić w większości sklepów i stacji benzynowych. Ich koszt z pewnością dużo niższy, niż naprawa uszkodzonego w trakcie kolizji auta lub mandat karny za niestosowanie się do przepisów.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl