Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Kulczykowie powinni oddać Polsce niemal miliard złotych

895 mln zł – tyle należąca do rodziny Kulczyków spółka Autostrada Wielkopolska SA musi zwrócić Polsce, tak zadecydowała Komisja Europejska. Jak czytamy w oświadczeniu KE, spółka pobierała zawyżone rekompensaty od skarbu państwa. – Przez wiele lat wskazywaliśmy, że Polsce należy się zwrot pieniędzy, jakie rząd SLD przyznał spółce – mówi nam Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Nadanie nazwy "Autostrady Wolnosci" autostradzie A2. Czerwiec 2014. Na zdjęciu m.in. Janusz Piechocinski i Jan Kulczyk; fot. Tomasz Adamowicz/Gazeta Polska

Sprawa zaczęła się w 2005 r., kiedy za rządów SLD znowelizowano Ustawę o autostradach płatnych. Zmiana zakładała zniesienie podwójnej opłaty drogowej. Wcześniej na płatnych odcinkach autostrad była bowiem pobierana opłata od pojazdów ciężarowych (powyżej 3,5 t), mimo że pojazdy te były również obciążone zryczałtowaną opłatą winietową inkasowaną na podstawie przepisów o transporcie drogowym. Od wejścia nowelizacji w życie pojazdy ciężarowe z ważną winietą mogły korzystać z autostrad płatnych bez konsekwencji finansowych.

Na nowych przepisach mogli stracić koncesjonariusze, w tym spółka Autostrada Wielkopolska należąca do rodziny Kulczyków. Polskie władze postanowiły im jednak wypłacać rekompensaty. Zwrot kosztów miał być współmierny do wysokości przychodów, jakie uzyskiwałaby spółka, gdyby ustawy nie zmieniono.

Rekompensaty wypłacano w latach 2005–2011. Autostrada Wielkopolska w aneksie do umowy powołała się jednak na zawyżoną prognozę przychodów z 1999 r., a nie na odpowiedniejszych danych z 2004 r.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już wielokrotnie twierdziła, że założenia przyjęte przez AW SA przy określaniu warunków finansowych były błędne i doprowadziły do przekazania na rzecz spółki zawyżonych rekompensat.

Polska zgłosiła sprawę dotyczącą wspomnianych nadpłat do Komisji Europejskiej w 2012 r. Ta podała w zeszły piątek, że spółka Kulczyków powinna zwrócić państwu 895 mln zł.

Szczegółowe dochodzenie Komisji potwierdziło, że AW SA miała prawo do otrzymania rekompensaty w ramach umowy koncesyjnej z Polską w celu przywrócenia oczekiwanej sytuacji finansowej sprzed zmiany polskich przepisów w 2005 r. Jednakże w dochodzeniu Komisji potwierdzono, że władze polskie oparły się na nieaktualnych danych z 1999 r. Doprowadziło to do zawyżenia spodziewanych przychodów AW SA z opłat za przejazd pojazdów ciężarowych w razie braku zmian legislacyjnych

– czytamy w oświadczeniu KE.

Cieszymy się z oświadczenia Komisji, która rzetelnie badała nasze wnioski. Zaakceptowała też kwotę, o którą zabiegaliśmy. Przez wiele lat wskazywaliśmy, że Polsce należy się zwrot pieniędzy, jakie rząd Sojuszu Lewicy Demokratycznej przyznał spółce. Te środki wpłyną do Krajowego Funduszu Drogowego

– mówi w rozmowie z „Codzienną” Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa. 

Chciałbym podziękować wszystkim osobom w ministerstwie, a także w innych resortach, odpowiedzialnym za sporządzenie dokumentów

– dodaje.

Tymczasem zainteresowana strona nie chce komentować sprawy. Skontaktowaliśmy się z Zofią Kwiatkowską, rzeczniczką prasową AW SA. Ta jednak odesłała nas do dość ogólnego oświadczenia zamieszczonego na stronie internetowej spółki.

W związku z komunikatem Komisji Europejskiej dotyczącym mechanizmu wypłat rekompensat ustalonego przez rząd w ramach tzw. systemu winietowego w latach 2005–2011 zarząd spółki Autostrada Wielkopolska SA podejmie decyzję co do dalszego postępowania w tej kwestii dopiero po zapoznaniu się z pisemnym uzasadnieniem stanowiska Komisji Europejskiej”

– czytamy w nim.

Przypomnijmy, że wątek spółki rodziny Kulczyków pojawił się również na słynnych nagraniach upublicznionych w aferze podsłuchowej. Z nagranej w 2013 r. rozmowy między Sławomirem Nowakiem, byłym ministrem transportu, i Andrzejem Parafianowiczem, wiceszefem resortu finansów w latach 2007–2013, wynika, że ówczesna koalicja rządząca PO-PSL chciała płacić firmie Jana Kulczyka (zmarłemu w 2015 r.) zawyżone rekompensaty, nie czekając na decyzję Komisji Europejskiej. 

Czytaj też: Drwiny polityków PO ze zmarnowanych milionów. Sławomir Nowak śmieje się z PKP

 



Źródło: Gazeta Polska Codziennie,

 

#rodzina Kulczyków #Jan Kulczyk #Autostrada Wielkopolska

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
Klaudia Dadura
Wczytuję ocenę...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo