Ił-62 (lub 62M w nowszej wersji) to czterosilnikowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu produkcji radzieckiej. Po raz pierwszy wyprodukowany został w 1963 roku, jego produkcję zakończono w 1995 roku. Użytkowały je linie lotnicze z ZSRR, NRD, Czechosłowacji, Kuby, ale Ił pojawił się także w Polsce. Niestety, dwa samoloty PLL LOT z tej serii uległy katastrofie...
Do ostatniej katastrofy z udziałem Iła-62M doszło w 2009 roku. Samolot irańskich lini Aria Air uległ wypadkowi podczas lądowania. Zapaliła się opona, a samolot wypadł z pasa startowego i uderzył w przeszkodę. Zginęło 16 osób, 19 zostało rannych. 134 osoby wyszły ze zdarzenia cało.
Awaryjność tego typu maszyn spowodowała, że popularne było przysłowie: "Chcesz być pyłem, lataj Iłem". Choć niektórzy latają do dziś...
Ił-62 wciąż w powietrzu!
Choć trudno w to uwierzyć, dwie linie lotnicze na świecie wciąż użytkują radzieckiego weterana przestworzy. Północnokoreańskie narodowe linie lotnicze Air Koryo mają w swojej flocie trzy tego typu samoloty, z czego dwa prawdopodobnie dalej są w użyciu. W 2014 roku nagrany został ten film, na którym słychać charakterystyczny dźwięk silników Iła z pokładu samolotu:
Z najnowszych informacji o Air Koryo, z grudnia 2020 roku, wynika, że dwa Iły-62M wciąż latają. Kolejne można spotkać... na Białorusi. Ale one nie przewożą już pasażerów.
Należą bowiem do prywatnego przewoźnika Rada Airlines, który specjalizuje się w czarterach cargo. Iły przerobione zostały na samoloty transportowe i mogą przewozić ładunki. Co ciekawe, jeszcze niedawno kolejny z Iłów-62 był własnością Republiki Gambii i przystosowany był do lotów VIP, z władzami kraju.
Jednak miesiąc temu Gambia sprzedała swojego jedynego Iła... na Białoruś - do Rada Airlines. Samolot został przetransportowany do Witebska. Rząd Gambii eksploatował Iła-62 od 2005 roku do 2018 roku, od tamtej pory stał nieużywany. Jednak zapisy z ksiąg serwisowych wskazują, że zdatny do lotu był tylko do maja 2016 roku - od tego czasu nie był właściwie naprawiany. Rada Airlines może cieszyć się z nowego nabytku, ale nie wiadomo jeszcze, czy ten Ił-62M także zostanie przerobiony na samolot towarowy.