Amerykańskie wielkie firmy jedna po drugiej wycofują się z tzw. strategii DEI, która ma na celu promowanie różnorodności w miejscu pracy, czyli szczególnego zauważania osób między innymi z różnych kultur i orientacji seksualnych. Co ciekawe, stało się to za sprawą jednego człowieka.
Strategia DEI (Diversity, Equity, Inclusion - Różnorodność, Równość, Inkluzja) jest elementem zarządzania w wielu firmach. Teoretycznie miała ona promować równość osób uznawanych z jakichś względów za wykluczone ze środowiska. W praktyce często przeradzało się to w promowanie ideologii LGBTQ.
Robby Starbuck miał dobrze prosperującą firmę producencką w Hollywood. Współpracował z uznanymi gwiazdami filmowymi. Wszystko jednak odmieniło się w 2015 r., gdy zaczął głośno krytykować tzw. kulturę "woke" ("przebudzenia") i publicznie poparł Donalda Trumpa. W lewicowym środowisku wytwórni w Hollywood stracił z miejsca 80 proc. swoich klientów.
Producent nie zmienił jednak koniunkturalnie poglądów, wolał sprzedać firmę i rozpocząć nowe życie z żoną i dziećmi na farmie w Franklin, w stanie Tennessee. Postanowił jednak sprzeciwić się zjawisku, które obowiązywało w wielkich amerykańskich korporacjach.
Starbuck w swoich social mediach krytykuje firmy stosujące programy DEI. Szybko zebrał dużą grupę obserwujących go użytkowników platformy X, których liczba przekroczyła już 600 tys.
Jego systematyczne wpisy przyniosły skutek. Latem tacy giganci jak Ford, Lowe's, Harley-Davidson, John Deere czy Tractor Supply wycofały się z praktyk DEI w miejscu pracy.
„Firmy zaczynają zdawać sobie sprawę, że cała ta sprawa DEI była domkiem z kart. Ktoś musiał po prostu poruszyć kartę. Większość dyrektorów generalnych w Ameryce jest bardzo szczęśliwa, mając wymówkę, aby pozbyć się tego wszystkiego”
Co więcej niektóre korporacje zaczynają wprowadzać zmiany, uprzedzając krytyczną kampanię ze strony Starbucka i jego zwolenników.
W zeszłym tygodniu wysłałem wiadomość do dyrektorów Coors Light i Molson Coors, aby dać im znać, że planuję ujawnić ich politykę "woke". Dzisiaj zapobiegawczo wprowadzają zmiany - pisze na X Robby Starbuck.
Big news: Last week I messaged executives from @CoorsLight @MolsonCoors to let them know that I planned to expose their woke policies. Today they’re preemptively making changes.
— Robby Starbuck (@robbystarbuck) September 3, 2024
Here are the changes:
• Ending participation in the @HRC’s woke Corporate Equality Index social… pic.twitter.com/RuOVb1IuNU
Molson Coors jest spółką macierzystą ponad 100 marek piwa i napojów spirytusowych.
Jak pisze New York Post, w zeszłym tygodniu Ford poinformował, że ograniczy inicjatywy DEI.
Pod koniec zeszłego miesiąca potentat na rynku sklepów wielkopowierzchniowych - "Lowe's" również ugiął się pod presją Starbucka .
Musisz być w zgodzie ze swoimi klientami. W przeciwnym razie ktoś, kto jest, zje twój lunch. Tak działa kapitalizm. Klienci nie pozostają bierni, gdy naruszasz ich wartości każdego dnia