Od poniedziałku tramwaje nie będą kursowały ul. Zieloną, a na osiedle Zdrowie pasażerowie będą dowożeni zastępczymi autobusami - poinformowały władze Łodzi. Zmiany w komunikacji mają związek z przygotowaniami do budowy podziemnej stacji Łódź Śródmieście, która ma ruszyć za tydzień.
"Budowa stacji Łódź Śródmieście w tunelu średnicowym wymagać będzie zawieszenia kursowania tramwajów ul. Zieloną. Dla zapewnienia obsługi parku im. Piłsudskiego wykonamy tymczasowe przystanki dla autobusów na ul. Konstantynowskiej, aby bez problemu można było dojechać komunikacją miejską na Zdrowie. Przystanek w kierunku ul. Krakowskiej ulokowany będzie przy al. Unii Lubelskiej; kolejny będzie przy głównej alei parku, gdzie obecnie znajduje się tylko przystanek w stronę centrum, a dwa następne przy ul. Krakowskiej"
- przekazał rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Tomasz Andrzejewski.
Wykonanie przystanków wymaga wyłączenia z ruchu tramwajów. Dlatego od poniedziałku 19 kwietnia, linia 9 zostanie skrócona do pętli u zbiegu ul. Legionów z Al. Włókniarzy.
Dalej na Zdrowie będzie można dojechać autobusem zastępczym linii Z9. Taki układ tras będzie utrzymany do niedzieli 25 kwietnia - wówczas ma rozpocząć się budowa stacji Łódź Śródmieście, a linia 9 zacznie kursować na trasie z Olechowa na Helenówek.
Od 19 do 24 kwietnia tramwaje linii 9 będą kursować z Olechowa trasą: Al. Ofiar Terroryzmu 11 Września, ul. Odnowiciela, Hetmańską, Rokicińską, Piłsudskiego, Kopcińskiego, Narutowicza, Polskiej Organizacji Wojskowej, Rodziny Poznańskich, Kilińskiego, Narutowicza, Zieloną, ul. Legionów do Al. Włókniarzy
Trasa linii autobusowej Z9 ze Zdrowia wiodła będzie ulicami: Krakowską, Minerską, Wilsona, Krańcową, Konstantynowską, Legionów, Zieloną, pl. Hallera, Zieloną, 28. Pułku Strzelców Kaniowskich, Więckowskiego, Żeligowskiego, Zieloną, Legionów, Konstantynowską, Krakowską z powrotem na Zdrowie.
Natomiast od 25 kwietnia tramwaje linii 9 z Olechowa pojadą Al. Ofiar Terroryzmu 11 Września, ul. Odnowiciela, Hetmańską, Rokicińską, Piłsudskiego, Kopcińskiego, Narutowicza, Polskiej Organizacji Wojskowej, Rodziny Poznańskich, Kilińskiego, Franciszkańska, Wojska Polskiego, Zgierską - do pętli Helenówek.
Tunel średnicowy to inwestycja PKP PLK, która jest kontynuacją budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.
Za tydzień - 25 kwietnia - planowane jest rozpoczęcie prac przy budowie jednego z takich przystanków - stacji kolejowej Łódź Śródmieście u zbiegu Al. Kościuszki z ul. Zieloną.
W pierwszym etapie prac zamknięta zostanie ul. Zielona oraz ul. Wólczańska, natomiast ruch samochodowy odbywać się będzie al. Kościuszki, na której przez cały okres budowy zachowana zostanie komunikacja tramwajowa.
Projekt "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec" jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość wynosi ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne przekracza 1,4 mld zł. Zakończenie prac jest planowane do końca 2022 roku.