PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapowiadają rewitalizację linii kolejowej numer 223, co umożliwi przywrócenie połączenia na trasie Czerwonka - Mrągowo - Mikołajki - Orzysz - Ełk. To projekt, który ma na celu zmniejszenie wykluczenia komunikacyjnego na Mazurach. Wcześniej nieczynna, ta ponad 120-kilometrowa trasa przecinająca serce regionu, ma stać się szybkim i ekologicznym środkiem transportu dla mieszkańców.
PKP PLK przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na stworzenie studium wykonalności oraz dokumentacji projektowej. Celem jest kompleksowa analiza możliwości technicznych, określenie szczegółowych rozwiązań i zakresu niezbędnych prac, a także oszacowanie kosztów inwestycji. Studium pozwoli na szczegółowe planowanie etapów realizacji projektu po 2023 roku.
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, podkreśla znaczenie inwestycji, mówiąc:
"Połączenie pasażerskie z Olsztyna do Ełku przez Mrągowo i Mikołajki zwiększy możliwości podróży w województwie warmińsko-mazurskim i ograniczy wykluczenie komunikacyjne w kolejnym regionie. Kolej zapewnia ekologiczne i bezpieczne podróże".
Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Ireneusz Merchel, zaznacza zaś, że planowana inwestycja ma za zadanie przywrócić po niemal dwóch dekadach połączenia koleją "po linii przez sam środek Mazur". "Ogłoszenie przetargu na opracowanie studium wykonalności to pierwszy krok w walce z wykluczeniem komunikacyjnym. Chcemy ułatwić mieszkańcom mniejszych miejscowości sprawny dojazd do szkół i pracy oraz miejsc odpoczynku" – dodał Merchel.
Po zakończeniu prac mieszkańcy regionu zyskają dostęp do pociągów pasażerskich, które będą korzystać z wygodnych peronów na stacjach i przystankach, dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Podróż pociągiem regionalnym między Mikołajkami a Olsztynem ma być możliwa w czasie ok. 90 minut, a pomiędzy Mrągowem a Olsztynem - ok. 60 minut. Czas przejazdu pociągu regionalnego do Ełku z Mikołajek wyniesie natomiast blisko 50 minut, a z Mrągowa – ok. 75 minut.
Studium wykonalności dla projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 223 na odcinku Czerwonka – Orzysz – Ełk” ma być gotowe do drugiej połowy 2025 roku. Inwestycja będzie ubiegać się o dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.