Polska kolej będzie w stanie za chwilę przewieźć ok. 4 miliony ton zbóż rocznie z Ukrainy – zadeklarował podczas XVII Zjazdu Klubów „Gazety Polskiej” członek zarządu PKP Andrzej Olszewski. Wiceprezes zarządu Poczta Polska Mateusz Wodejko przekazał z kolei, jak wielki wkład do budżetu państwa udało się wygenerować spółce za rok 2021.
2021 rok był rokiem wielu wyzwań, ale też zamknęliśmy go dobrym wynikiem. Wygenerowaliśmy ok. 280 mln zł wpłat do budżetu państwa, w tym do PFRON-u – ponad 60 mln zł, a do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – ok. 15 mln zł. Między innymi to pokazuje, jak Poczta Polska jest potrzebna Państwu – powiedział klubowiczom wiceprezes zarządu Poczta Polska S.A. Mateusz Wodejko.
Znaczenie Poczty Polskiej uwydatniło się również po wybuchu wojny.
– Byliśmy prekursorem, by odciąć Federację Rosyjską od usług pocztowych. Poczta Polska okazała się dla swojej ukraińskiej odpowiedniczki hubem wymiany międzynarodowej. Otrzymujemy przesyłki z poczty ukraińskiej i wysyłamy je dalej w świat, ale też odwrotnie. Ważne jest też, że przekazaliśmy Ukrainie opancerzone pojazdy do przewożenia gotówki. Wspieramy ukraińską gospodarkę, której przyszło funkcjonować w niezwykle trudnej sytuacji – mówił dalej. – Realizujemy obecnie duży projekt umaszynowienia swoich sortowni – Nową Architekturę Sieci Logistycznej. W zeszłym roku dostaliśmy na ten cel dokapitalizowanie od Skarbu Państwa w wysokości 190 mln zł – wskazał wiceprezes Wodejko, odnosząc się do inwestycji Poczty Polskiej.
Przedstawiciel zarządu przyznał na koniec, że Poczta Polska realizuje ogromny węzeł ekspedycyjno-rozdzielczy po wschodniej stronie stolicy.
– Mogę zdradzić, że to mniej więcej ponad 50 tys. metrów kwadratowych samej zabudowanej powierzchni operacyjnej plus hektary parkingów i podjazdów dookoła – przekazał wiceprezes Poczty Polskiej.
Zapowiadając kolejnego panelistę, red. Adrian Stankowski przypomniał, że Grupa PKP przewiozła za darmo około 3 mln gości z Ukrainy.
– Polska kolej dla polskiej gospodarki jest bardzo ważna. Na szereg inwestycji w latach 2016–2023 kolej przeznaczy ponad 100 mld zł – przekazał Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP. Zaznaczył, że kolejowy komponent zajmuje szczególne miejsce w KPO, stąd wyraził nadzieję, że „pieniądze wkrótce zostaną uruchomione, by inwestycje nie zostały zatrzymane”. Olszewski przypomniał, że „Ukraina odcięta jest nie tylko od ruchu lotniczego, ale też od morza”. W kontekście transportu zboża wskazał, że porty w okolicach Odessy mają zdolności przeładunkowe na poziomie ponad 35 mln ton. – Wszystko nadal jest zablokowane. Przekonując o słuszności modernizacji szeroko rozumianej infrastruktury kolejowej przekazał, że polska kolej za chwile będzie w stanie przewieźć ok. 4 mln ton zbóż rocznie z Ukrainy, co – jak zauważył Olszewski – niemal wyczerpuje możliwości eksportowe polskich portów. Przy maksymalnym obciążeniu 45 ton na wagon, tych z ukraińskim zbożem mogłoby być rocznie blisko 90 tys.