"Budowa CPK w Baranowie za ponad 40 mld zł została odłożona" - czytamy na stronach warszawskiej "Gazety Wyborczej". Czyli - wynikałoby, że poznaliśmy już wyniki audytów i ekspertyz, o których od miesięcy mówił Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK. Obywatele pytają, gdzie może je zobaczyć. Zamiast CPK - będzie rozbudowa Lotniska Chopina, które - jak wskazują eksperci - jest rozwiązaniem czysto tymczasowym.
"Budowa CPK w Baranowie za ponad 40 mld zł odłożona. Wracają inwestycje na Lotnisku Chopina, którego przepustowość kosztem 2,4 mld zł wzrośnie do 30 mln pasażerów rocznie, czyli o połowę. Część samolotów ma być przeniesiona do Modlina, Radomia i Łodzi" - pisze Jarosław Osowski na portalu warszawa.wyborcza.pl.
Czytaj także: Budowa CPK odłożona
W tekście przywołuje słowa Macieja Laska, pełnomocnika rządu ds. CPK, który wziął udział w konferencji dotyczącej 90. rocznicy uruchomienia lotniska na warszawskim Okęciu. Lasek miał powiedzieć, że "nie będzie sukcesu CPK bez rozwoju Lotniska Chopina", jednak zabrakło jakichkolwiek terminów.
Michał Czarnik, radca prawny, wiceprezes Stowarzyszenia "Tak dla CPK" zaznacza, że w harmonogramie rozbudowy Lotniska Chopina "próżno szukać aktualizacji masterplanu Chopina, postępowania środowiskowego czy ciągnących się wiele miesięcy postępowań przetargowych".
- Po prostu aktualizujemy koncepcje i już hop do projektowania i budowy. A co z oddziaływaniem na środowisko? Gdzie są wykonawcy tych robót?
- pyta Czarnik.
W jego ocenie, rozbudowa Chopina ma zakończyć się "przy dobrych wiatrach" w 2032 r.
"A więc dwa lata po tym, kiedy mogłoby być otwarte lotnisko CPK, gdyby od dziś w sposób poważny zaczęto realizować gotowy i zaawansowany Program Lotnisko CPK"
- dodał.
Czarnik podkreślił zapytał, "po co więc realizować inwestycje za 2,3 mld zł, która będzie zrealizowana po dacie, w której możliwe jest otwarcie Lotniska CPK? Inwestycję, której eksploatacja jest zakładana tylko do czasu otwarcia CPK".
Dzisiaj otrzymaliśmy bardziej szczegółowe informacje na temat planowanej rozbudowy Lotniska Chopina za 2,3 mld. Wątków jest wiele, ale najciekawsze jest podejście do harmonogramów. Te same sposoby które krytykują projekt CPK za „nierealistyczne harmonogramy” firmują takie… pic.twitter.com/CJHfVG5Cnn
— Michał Czarnik (@MichalCzarnik) April 29, 2024
Andrzej Banucha zaznaczył, że "za budową CPK są WSZYSTKIE analizy z ostatnich co najmniej 20 lat, a obecna decyzja nie jest oparta na ŻADNEJ analizie ani audycie".
- Formalnie ta decyzja może być pod sąd - ocenił
#TakDlaCPK
— Andrzej Banucha (@ABanucha) April 30, 2024
Żeby było jasne: za budową CPK są WSZYSTKIE analizy z ostatnich >20 lat.
Obecna decyzja nie jest oparta na ŻADNEJ analizie ani audycie.
Skutki tej decyzji to ZMARNOWANE MLD zł, uderzenie w rozwój polskiego lotnictwa i kraju.
Formalnie ta decyzja może być pod sąd. https://t.co/rMp6I10fQ2
#TakDlaCPK
— Andrzej Banucha (@ABanucha) April 29, 2024
Czyli audyty CPK to ściema, dotychczasowe analizy i wydane 3 mld zł na projekty i grunty w piach, za to wydamy 2,4 mld zł na Chopina, który i tak nie zwiększy przepustowości, bo NIE MA SLOTÓW.
Ach, i skończą na ok. 2032 r, czyli później niż mogło być CPK.#NowaJakość https://t.co/sD8vjwPG7I
#TAKdlaCPK
— Andrzej Banucha (@ABanucha) April 29, 2024
Kto ZYSKUJE na zaoraniu CPK:
1. Niemcy i ich branża lotnicza
2. Węgrzy i ich ambicje na ich CPK dla CEE
3. PiS, Razem, Konfederacja
4. Warszawscy deweloperzy
5. Koledzy z Modlina
Kto TRACI?
1. PO (KO), 3D
2. Polska i LOT
Pytanie - kto i dlaczego podjął taką decyzję? pic.twitter.com/BNoWSjwAZ0
- Jeśli dojdzie do absurdalnej i bardzo szkodliwej decyzji porzucenia CPK i rozbudowy Okęcia to Wiedeń nas załatwi i tam będzie hub dla regionu CEE. Mogliśmy załatwić Wiedeń a Wiedeń załatwi nas, choć na dzisiaj są sporo za nami. Na własne życzenie skazujemy się na peryferyjność w regionie - ocenia Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.
Jeśli dojdzie do absurdalnej i bardzo szkodliwej decyzji porzucenia CPK i rozbudowy Okęcia to Wiedeń nas załatwi i tam będzie hub dla regionu CEE. Mogliśmy załatwić Wiedeń a Wiedeń załatwi nas, choć na dzisiaj są sporo za nami. Na własne życzenie skazujemy się na peryferyjność w…
— Cezary Kaźmierczak (@C_Kazmierczak) April 30, 2024