Wynik wyborów parlamentarnych zapewne zmartwił nieco środowisko Koalicji Obywatelskiej. Tym bardziej, jeśli spojrzy się na wydane przez nich środki oddelegowane na reklamy na Facebooku. Tylko w okresie kampanii wyborczej, banery w serwisie społecznościowym kosztowały Koalicję rekordową kwotę 2,5 mln złotych. Ile przeznaczyły pozostałe komitety?
Jednym z istotnych elementów minionej kampanii wyborczej były działania w przestrzeni serwisów społecznościowych, tj. głównie w ekosystemie Facebooka. Jak wynika z danych analitycznej firmy Sotrender dla portalu wirtualnemedia.pl, „główne partie opublikowały w sumie po kilka tysięcy reklam”.
Jest to wyraźnie więcej niż w kampanii do Parlamentu Europejskiego, jednak w obecnych wyborach startowało także zdecydowanie więcej kandydatów, co po części tłumaczy tę różnicę
- wskazuje portal.
Według analiz, Koalicja Obywatelska zamieściła w okresie przedwyborczym ponad 7,3 tys. reklam. Na drugim miejscu znalazło się Prawo i Sprawiedliwość (z górą 4,8 tys.). Podium zamknęła Lewica z liczbą 2,5 tys. ogłoszeń na Facebooku.
Pod względem wydatków reklamowych na Facebooku zdecydowany liderem zestawienia dostarczonego nam przez Sotrendera jest Koalicja Obywatelska. Ten komitet w ostatniej kampanii wydał z górą 2,484 mln zł. To znacznie więcej niż PiS, który w tym samym czasie wykupił w ekosystemie Facebooka reklamy o wartości przekraczającej 799 tys. zł.
- tłumaczy portal, powołując się na dane firmy Sotrender.
Na kolejnym miejscu znalazła się Lewica z kwotą powyżej 549 tys. zł. Najmniejsze wydatki na facebookowe reklamy wydała Konfederacja – ponad 84 tys. zł.
Z badania wynika, że wydatki są wyraźnie wyższe niż w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Wówczas wszystkie komitety wydały łącznie około 1,7mln zł.
Współzałożyciel Sotrendera dr Dominik Batorski ocenił w rozmowie z portalem wirtualnemedia.pl, że KO w tych wyborach pokładała znaczne nadzieje właśnie w Facebooku.
Widać, że tym razem Koalicja Obywatelska znacznie mocniej postawiła na wykorzystanie reklam w serwisach Facebook i Instagram wydając na nie prawie 5 razy więcej niż w wyborach do Parlamentu Europejskiego. PiS na reklamy na tej platformie społecznościowej wydał niecałe 3 razy więcej niż w wyborach do PE
- cytuje portal dra Batorskiego.