Do Muzeum Sztuki Nowoczesnej sprowadzone zostało „dzieło” wzbudzającego liczne kontrowersje „artysty” Piotra Uklańskiego. Rzeźba „Deutsch-Polnische Freundschaft” to... połączenie godła Polski i godła nazistowskich Niemiec.
Okazuje się, że praca „Deutsch-Polnische Freundschaft” powstała specjalnie na wystawę „Obok. Polska - Niemcy. 1000 lat historii w sztuce” (Martin-Gropius-Bau, 2011/2012) i
w ocenie Muzeum Sztuki Nowoczesnej wpisuje się ona w szereg realizacji artysty „skupionych na odniesieniach do ikonosfery narodowo-patriotycznej i państwowej”.
- U podstawy tych prac pozostaje zawsze frapujące artystę pytanie, jak to się dzieje, że pewne barwy czy formy wywołują w widzu tak żywe emocje – zachwala twórczość Uklańskiego muzeum.
Spore oburzenie w Polsce wywołały także inne instalacje „artysty”. Na Przełomie 2012 i 2013 roku w Zachęcie prezentowane były jego prace: „Pornalikes” i „Polska Über Alles”. Pierwsze „dzieło” stanowiły rozwieszone w dużej sali zdjęcia pornograficzne ukazujące genitalia, odbyty oraz stosunek seksualny. Z kolei drugą instalację stanowiły portrety aktorów w nazistowskich mundurach i zawieszone na nich godła Polski.
Całkowicie lekceważąc oburzenie opinii publicznej Muzeum Sztuki Nowoczesnej nie może wyjść z podziwu nad najnowszym tworem Uklańskiego.
- „Deutsch-Polnische Freundschaft”, w którym przedstawienie polskiego orła pomieszane jest z hitlerowską gapą, to znów pytanie o źródło siły drzemiącej w niektórych znakach. Dlaczego estetyka (i ikonofera) hitlerowska jest źródłem odniesień dla ruchów narodowych w Polsce, kraju szczególnie poszkodowanym przez nazistowskie Niemcy? W tym kontekście praca ta staje się przewrotną przestrogą przed rodzimym faszyzmem, przed powiązanymi z nim ksenofobią i rasizmem – można dowiedzieć się z oficjalnej strony Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Źródło: niezalezna.pl,prawy.pl,artmuseum.pl
Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
pł