Spadająca cena ropy i wartość koncernów ją przerabiających to dziś ogólnoświatowy trend. Pandemia go pogłębiła. Najwięksi światowi giganci są dziś o wiele tańsi niż jeszcze w 2019 r. Niektórzy nawet o 80 proc.!
Trend ten nie ominął też PKN Orlen. Jedynym lekarstwem może tu okazać się strategia prezesa Daniela Obajtka bazująca na dywersyfikacji działalności. Sprzedaż paliwa ma stać się tylko dodatkiem do rozbudowanej oferty stacji benzynowych. Stąd rozwój sprzedaży detalicznej i pomysły zakupu firm z branży medialnej, które otrzymałyby naturalną sieć dystrybucji. Jednak kluczowe decyzje są związane z budową multienergetycznego koncernu opartego na strategicznych przedsiębiorstwach z branży energetyczno-gazowej. Zakup grupy Energa to pierwszy krok na tej drodze. Tylko w ten sposób Orlen może uniknąć losu pikujących w dół naftowych koncernów.