Statystyczny Polak korzysta z internetu łącznie o 5 godzin więcej niż jeszcze dwa lata temu. Jednocześnie prawie podwoił się odsetek tych, którzy chętnie testują nowe technologie i kupują gadżety. Eksperci McKinsey & Company zwracają uwagę na to, że cyfrowa rewolucja w polskim społeczeństwie szybko postępuje. Z drugiej strony rośnie również zaufanie Polaków do cyfrowych innowacji, czego dobrym przykładem jest rosnąca popularność usług finansowych i handlu online.
Polacy spędzają coraz więcej czasu online. Dziś jest to średnio 11 godzin dziennie. Jest to spowodowane głównie faktem, że Polacy są podłączeni do sieci na wielu różnych urządzeniach jednocześnie – słuchają muzyki, komunikują się ze znajomymi, odbierają e-maile. Coraz częściej korzystają też z internetu jako podstawowego kanału komunikacji – dziś jest to już blisko 80 proc. całej komunikacji Polaków. Jednocześnie bardzo istotnie wzrosło korzystanie z mediów społecznościowych – najbardziej w ramach średniej i starszej grupy wiekowej
– mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Bogdan, partner i lider Praktyki Dóbr Konsumpcyjnych i Handlu Detalicznego w McKinsey & Company.
Z ostatniego raportu firmy doradczej McKinsey & Company „Cyfrowi Polacy – przyspieszenie e-rewolucji” wynika, że internet i cyfrowe technologie odgrywają w życiu Polaków coraz ważniejszą rolę, zmieniając ich zachowania i nawyki. W ciągu dwóch lat o 16 pkt proc. wzrósł odsetek osób korzystających ze smartfonów (do 94 proc.). Niemal tyle samo cyfrowych Polaków (93 proc.) ma już dostęp do sieci Wi-Fi. Co ciekawe, na przestrzeni ostatnich dwóch lat prawie podwoił się odsetek Polaków, którzy chętnie testują nowe technologie i kupują gadżety.
Rewolucja cyfrowa w polskim społeczeństwie znacząco przyspieszyła w ostatnich dwóch latach. Procent tych najbardziej zaawansowanych cyfrowo, mierzony jako odsetek całej populacji wzrósł z blisko 20 do 43 proc. Nazywamy ten segment cyfrowymi wszystkożercami. Jednocześnie pozostałe segmenty istotnie zwiększyły korzystanie z internetu i różnice między nimi się zatarły. Dziś ponad 44 proc. Polaków twierdzi, że internet jest ważną częścią ich życia i jest to wzrost o 10 pkt proc. w odniesieniu do 2016 roku
– mówi Wojciech Bogdan.
Eksperci McKinsey & Company zwrócili też uwagę na fakt, że rośnie zaufanie Polaków do cyfrowych innowacji, co dobrze widać na przykładzie usług finansowych.
Blisko 30 proc. społeczeństwa korzysta już z prostych usług bankowych za pomocą kanału online. Jest to głównie obsługa rachunków bankowych, kart płatniczych i kredytowych
– mówi Wojciech Bogdan.
Dane pokazują, że ponad dwie trzecie (68 proc.) Polaków sprawdza swoje konto oszczędnościowe za pomocą telefonu co najmniej 1–2 razy w tygodniu. Średnio co trzeci korzysta w internecie z podstawowych usług finansowych, a 14 proc. z bardziej skomplikowanych takich jak rachunek maklerski czy IKE. Zdecydowana większość, bo aż 80 proc., jest zadowolona z usług finansowych dostępnych online, co przekłada się na rosnące zaufanie do ich dostawców. Dlatego dość wysoki jest odsetek Polaków (61 proc.), którzy dokonując płatności internetowych, są skłonni zaufać innym instytucjom niż banki i zapisać dane karty kredytowej w wyszukiwarce.
Badanie McKinsey pokazuje również, że im wyższy poziom ucyfrowienia, tym większa skłonność konsumentów do udostępniania swoich danych. 28 proc. Polaków jest skłonnych udostępnić instytucjom finansowym informacje o sobie (geolokalizacja, historia połączeń w telefonie, media społecznościowe) w zamian za preferencyjne warunki cenowe.