Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski 27 października 2022 r. zawarły porozumienie dotyczące bardziej rygorystycznych norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych, oznaczający odejście od sprzedaży nowych aut z silnikami spalinowymi do 2035 roku. Jest to pierwszy uzgodniony wniosek z pakietu "Fit for 55”, którego celem jest redukcja emisji CO2 o 100 proc. do 2035 r.
Pracownia Indicator przeprowadziła sondaż, w którym zapytano ankietowanych, czy popierają wprowadzenie tych rozwiązań w życie w Polsce, tak jak chce tego Unia Europejska. Wyniki były następujące: 66,6% badanych jest przeciwko temu pomysłowi, 37,6% ankietowanych "zdecydowanie nie popiera" tego pomysłu, a 29% ankietowanych oświadczyło, że "raczej nie popiera" tego rozwiązania.
Z kolei "zdecydowanie tak" na pytanie o poparcie dla wprowadzenia zakazu sprzedaży aut spalinowych w Polsce odpowiedziało zaledwie 2,6% uczestników badania, a "raczej tak" - 7,6%. 23,2% ankietowanych oświadczyło, że nie ma zdania na ten temat.
Badanie przeprowadzone przez Centrum Badań Marketingowych Indicator zostało wykonane techniką CAWI w dniach 18-20 stycznia 2023 roku na próbie 1000 pełnoletnich obywateli Polski.