Miejskie Przedsiębiorstwo Komunalne w Poznaniu pochwaliło się zakupem 24 używanych tramwajów z Niemiec. W minionych latach firma kupowała tylko nowe pojazdy, jednak za premiera Tuska Poznaniowi obcięto finansowanie o 120 milionów złotych. Trzeba więc zaciskać pasa w miejskich spółkach.
MPK Poznań ostatecznie sfinalizowało zakup używanych tramwajów dwukierunkowych z Bonn. Przewoźnik zawarł umowę na zakup wagonów R1.1 13 grudnia ubiegłego roku, a jej wartość to 2,229 mln euro (9,5 miliona złotych). Jak czytamy w europejskim dzienniku zamówień publicznych przewoźnik zakupił tramwaje wraz z pakietem części zamiennych.
Ponad trzydziestoletnich tramwajów może być ostatecznie mniej... jeśli okaże się, że któreś z nich nie spełniają wymagań technicznych. Wówczas pomniejszona zostanie kwota zakupu.
Na chwilę obecną planujemy zakup 24 tramwajów, jednakże umowa daje nam prawo rezygnacji z zakupu wagonów, które będą uszkodzone (np. w wyniku wypadków), co do których nie osiągniemy porozumienia w sprawie obniżenia ceny, a których przewoźnik nie zdąży przywrócić do sprawności
Od czasu zakupu i przyjazdu do Poznania, do uruchomienia tramwajów na trasach ma minąć nawet kilka miesięcy. Nie mają bowiem one systemu informacji pasażerskiej, czytników kart miejskich (PEKA), czy sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną (ITS). Nie posiadają także miejsc dla wózków inwalidzkich.
W 2025 roku wpływy miasta Poznania będą o 120 milionów mniejsze, niż w poprzednim roku. A przecież to m.in. prezydent Poznania regularnie narzekał za czasu rządów Prawa i Sprawiedliwości, jak to jest źle. Wtedy jednak miasto mogło kupować wyłącznie fabrycznie nowe pojazdy, a teraz trzeba oszczędzać...
Miasto Poznań po wielu latach kupowania wyłącznie fabrycznie nowego taboru właśnie nabyło partię szrotu: ponad 30-letnich niemieckich tramwajów. Czy ma to związek ze skokowym pogorszeniem sytuacji finansowej miasta pod rządami Tuska (spadek wpływów o 120 mln rok do roku)?👇 https://t.co/4EijzRmzUh pic.twitter.com/naeU8PCViE
— Zygfryd Czaban (@CDzwoni) January 3, 2025