Trzeci odcinek trasy N-S w Rudzie Śląskiej otwarto dzisiaj po południu dla kierowców. Przetarg na ostatnią, brakującą część drogi, która docelowo połączy w tym mieście autostradę A4 z Drogową Trasą Średnicową, ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
Budowana przez rudzki samorząd trasa N-S ma stać się komunikacyjnym kręgosłupem Rudy Śląskiej. Oddany do użytku w styczniu 2013 r. pierwszy odcinek N-S liczy ok. kilometra. Wiedzie od istniejącego węzła DTŚ - łączącej centra śląskich miast - do węzła z rudzką ul. 1 Maja.
W II etapie prac w sierpniu 2016 r. otwarto ponadkilometrowy odcinek trasy od ul. 1 Maja do ul. Bukowej wraz z dwupoziomowym węzłem z tą ulicą oraz jej przedłużeniem do ul. ks. Niedzieli w dzielnicy Bielszowice. W III etapie zbudowano – parę miesięcy przed terminem - liczący 1,4 km fragment arterii od ul. Bukowej do ul. Kokota.
Przed oficjalną uroczystością nową drogę sprawdzili rolkarze i rowerzyści. Przeciąć wstęgę mógł każdy obecny mieszkaniec, który miał ze sobą nożyczki.
Budowa III odcinka trasy N-S rozpoczęła się w maju ub. roku. Prace – obok samej trasy - obejmowały m.in. budowę dwupoziomowego węzła z ul. Kokota, drogi do ogródków działkowych, chodników, ścieżek rowerowych, oświetlenia, odwodnienia, a także przebudowę ok. 400 m odcinka ul. Kokota oraz wlotu i odcinka ul. Wideckiego. Roboty kosztowały 53,8 mln zł, z czego 44,8 mln zł pokrywa unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20.
Ostatni, IV odcinek trasy, od ul. Kokota do rejonu węzła z autostradą A4, został już zaprojektowany. Będzie to najdłuższy z odcinków N-S: 1,9 km, powstaną tam m.in. trzy wiadukty: nad ul. Bielszowicką, nad linią kolejową i nad ul. Piaskową, a także rondo w rejonie ul. Bielszowickiej. Trasa N-S będzie kończyła się w rejonie ul. Mostowej, gdzie zostanie połączona z ul. 1 Maja.
Szacunkowa wartość tego odcinka to ok. 185 mln zł. Również na ten etap budowy trasy miasto zdobyło europejską dotację - ok. 110 mln zł. Jak powiedział nadzorujący cały przedsięwzięcie wiceprezydent Rudy Śląskiej Krzysztof Mejer, przygotowywany obecnie przetarg powinien zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
Budowa trasy N-S - zaprojektowanej jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu o prędkości projektowej 70 km/h - pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego i części lokalnego z dużego odcinka rudzkiej ul. 1 Maja, przebiegającego na prawie całej długości w zwartej zabudowie. Ulicą 1 Maja przez Rudę Śląską przebiega obecnie droga wojewódzka nr 925.
Miasto zamierza kontynuować budowę trasy N-S również w kierunku północnym - od Drogowej Trasy Średnicowej do granicy z Bytomiem. Obecnie trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej.