Od kilku dni cała Polska żyje sprawą pracownika zwolnionego przez Ikea, tylko za to, że sprzeciwił się propagandzie LBGT oraz zacytował Pismo Święte. Tymczasem okazuje się, że kilka lat temu ta sama firma ze swojego katalogu w Arabii Saudyjskiej usunęła kobiety. Powodem tej decyzji miało być prawo obowiązujące w tym kraju, które zabrania publikowania wizerunków kobiet z gołą skórą. Ponadto w 2015 roku Ikea stworzyła kolekcję specjalnie na... Ramadan, święty miesiąc muzułmanów.
Kilka dni temu media opisały przypadek pracownika Ikei, który stracił pracę, kiedy sprzeciwił się "zmuszaniu pracowników sklepu do udziału w akcjach promujących ruch LGBT". Argumentując swoje stanowisko, mężczyzna powołał się na swoją wiarę i cytował fragmenty Starego i Nowego Testamentu.
Zdaniem Ikei zwolniony Tomasz K. rzekomo miał nawoływać do nienawiści i za to został zwolniony z pracy. Pracodawca zarzucił mu m.in. naruszenie regulaminu pracy oraz naruszenie zasad współżycia społecznego. Kiedy sprawa wyszła na jaw, w sieci zawrzało. Wiele osób stanęło w obronie Tomasza K., twierdząc, że miał on prawo wyrazić swoje poglądy. Zupełnie innego zdania była firma Ikea.
Warto przypomnieć, co Ikea zrobiła w swoim katalogu na 2013 rok, przeznaczonym na rynek saudyjski. Otóż... wycięła z niego kobiety, bo prawo tego kraju zabrania publikowania wizerunków kobiet z gołą skórą. Szwedzka firma zbywała wówczas każdego, kto ośmielił się zapytać o tę decyzję. Rzeczniczka Ikei twierdziła, że firma ma "jasny kodeks postępowania z równością mężczyzn i kobiet".
W 2015 roku miała miejsce inna sprawa - Ikea stworzyła wówczas kolekcję specjalnie na... Ramadan - święty okres dla muzułmanów, gdyż w tym miesiącu rozpoczęło się objawianie Koranu.
Zainspirowana sztuką i kulturą islamu, ze skandynawskim akcentem, kolekcja ta zawiera produkty takie jak obrusy i poduszki z prostymi wzorami, które są widoczne w całej historii regionu, w żywych i nowoczesnych kolorach, a także subtelne, bardziej klasyczne opcje
- czytamy na stronie Ikei.
Święty miesiąc Ramadanu to czas autorefleksji, wzmożonego oddania i duchowej świadomości. Jest to czas, w którym rodzina i przyjaciele spotykają się każdej nocy, aby dzielić się swoją radością i wdzięcznością za wszystkie swoje błogosławieństwa
- dodaje firma.
W tym przypadku na myśl przychodzi tylko jedno - podwójne standardy w wykonaniu szwedzkiej firmy Ikea.