Wdrożenie nowych linii tramwajowych jest wynikiem rozwoju infrastruktury tramwajowej w Olsztynie. Kolejne trasy muszą być skoordynowane z istniejącymi połączeniami autobusowymi, co skłoniło Urząd Miasta do wprowadzenia zmian w organizacji i funkcjonowaniu lokalnej komunikacji.
Główne połączenia i częstotliwość kursowania
Linia nr 4 będzie łączyć osiedle Pieczewo, wschodnią część Jarot i Nagórek oraz osiedle Kormoran z Dworcem Głównym (kolejowym i autobusowym). Z kolei linia nr 5 połączy centrum miasta z nowym węzłem przesiadkowym przy Wysokiej Bramie. Zarówno linie nr 4 i 5, podobnie jak linie nr 1 i 2, będą kursować z najwyższą częstotliwością, tj. co 15 minut przez większość dnia roboczego, a "czwórka" w godzinach szczytu nawet co około 7,5 minuty.
Korekty w kursowaniu autobusów
Wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych niektóre linie autobusowe również doświadczą zmian. Większość z nich to jednak modyfikacje - 80% dotychczasowych tras pozostanie bez zmian.
Zmiany dla mieszkańców osiedla Pieczewo
Najważniejsze zmiany dotyczyć będą linii autobusowych kursujących do końca 2023 roku do osiedla Pieczewo. Autobusy linii nr 113 będą zastąpione przez tramwaje linii nr 5 na odcinku Pieczewo - Wysoka Brama. Mimo skrócenia trasy "stotrzynastki" relacji Dajtki - Osiedle Mazurskie mieszkańcy nadal będą mieć bezpośrednie połączenie z al. Piłsudskiego oraz ul. Wyszyńskiego. Co więcej, częstotliwość kursowania tej linii pozostanie na wysokim poziomie.
Dla mieszkańców Pieczewa podróżujących do fabryki Michelin, stadionu Stomilu, Aquasfery, Uranii czy Śródmieścia, będą do dyspozycji nowe linie tramwajowe o wysokiej częstotliwości i niemal dwukrotnie większej pojemności w porównaniu do autobusów.
Nowe połączenia dla Pieczewo
Druga linia autobusowa obsługująca osiedle Pieczewo - nr 120 - zostanie połączona z linią nr 116 od Nowego Roku. Mieszkańcy Pieczewa, wschodnich Jarot i Nagórek zyskają nowe bezpośrednie połączenie autobusowe m.in. ze Szpitalem Miejskim przy ul. Niepodległości, cmentarzem przy ul. Poprzecznej, Zieloną Górką i Trackiem. Nowa trasa "stoszesnastki" zapewni mieszkańcom Pieczewa, północno-wschodniej części osiedla Podleśna, Zielonej Górki i Tracka większość dotychczasowych połączeń bez konieczności przesiadania się.