Minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński zaznaczył dziś, że rząd chce wesprzeć inwestycje w Warszawie. - Trzecia linia metra wciąż jest w planach. 1,5 mld złotych chce dołożyć rząd do tej inwestycji oraz 1 mld zł na wewnętrzną obwodnicę Warszawy - podał minister.
Minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński wziął udział w konferencji prasowej poświęconej rządowemu programowi wsparcia rozwoju Warszawy.
Piotr Gliński wskazał, że jest to program, który nawiązuje do wizji rozwoju Warszawy prof. Lecha Kaczyńskiego.
"Gdy był prezydentem Warszawy opracował, zarówno wizję, jak i programy. Wtedy ten program był do roku 2020. Gdyby kontynuowano te plany, te projekty i te prace to do roku 2020 inwestycje, o których dzisiaj mówiły wciąż w sensie perspektywicznym byłyby zrealizowane"
Zaznaczył, że chodzi m.in. o trzecią linię metra. "Wciąż jest w planach. Wciąż nie jest zrealizowana. 1,5 mld złotych rząd chce dołożyć do tej inwestycji" - zaznaczył Gliński.
Dziś na #Grochow #PragaPołudnie Profesor .@PiotrGlinski lider list @pisorgpl w stolicy przedstawił więcej szczegółów dotyczących podziału 3 miliardów dla .@Warszawa 1,5 mld ma pójść na budowę 3 linii metra której trasa ma połączyć #Goclaw i #Grochow z centrum oraz na obwodnice 🇵🇱 pic.twitter.com/LjZ3NPyWIt
— Marek Piotr Borkowsk (@BorkowskMarek) September 7, 2023
Dodał, że inwestycje muszą być realizowane razem z urzędem miasta. "My chcemy w formie dotacji celowych przekazać te pieniądze z budżetu centralnego na potrzeby Warszawy" - powiedział Gliński.
Wskazał, że druga inwestycja niebywale potrzebna w stolicy to wewnętrzna obwodnica Warszawy od ronda Wiatraczna do ronda Żaba, na którą rząd zamierza przeznaczyć około miliarda złotych. "Rządy Hanny Gronkiewicz-Waltz, jak i kolejny prezydent Warszawy zapowiadali budowę obwodnic. Kiedyś była mowa o pięciu obwodnicach zewnętrznych i wewnętrznych. To jest podstawa dla funkcjonowania miasta" - zauważył Gliński.
Podkreślił, że program rządowy, który w tej chwili jest przedstawiany ma zrealizować trzy podstawowe cele. Pierwszy, to kwestia udrożnienia transportu w mieście. Drugi, to kwestia podniesienia jakości życia mieszkańców. Trzeci cel to podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Warszawy, a także atrakcyjności rekreacyjnej i turystycznej.
"Jest oczywiste, ze dzięki tym inwestycjom, o których mówimy ta jakość życia może się poprawić".