W sobotę w Telewizji Polskiej i Polskim Radiu ruszyła transmisja bezpłatnych spotów kandydatów na prezydenta. Z prawa do zaprezentowania się w bezpłatnym paśmie skorzystali wszyscy kandydaci na urząd prezydenta.
Od soboty 10 kandydatów na prezydenta będzie bezpłatnie prezentować swoje spoty wyborcze w Telewizji Polskiej na antenach TVP1, TVP2 i TVP Polonia oraz w Polskim Radiu na antenach "Jedynki", "Dwójki", "Trójki", PR24 oraz Polskiego Radia dla Zagranicy. Pierwszy blok nieodpłatnych audycji wyborczych rozpoczął się w sobotę o godz. 6.05 w TVP1, a w "Dwójce" o godz. 6.40. Bloki audycji będą trwały od 15 do 25 minut w zależności od anteny - wynika z informacji, które przekazał jeden z komitetów kandydata na prezydenta. Spoty emitowane są w różnej kolejności. W telewizyjnej "Jedynce" spoty w tygodniu będą emitowane o godz. 6.25 i 16.35, a w weekend o godz. 6.05 i 16.45. Łącznie przeznaczonych będzie na nie 10 godzin czasu antenowego. W "Dwójce" klipy będą emitowane o godz. 6 i 14.35 w tygodniu, a w weekendy o godz. 6.40 i 17.25. Tu również łączny czas będzie wynosił 10 godzin.
Z kolei w TVP Polonia w soboty pasmo komitetów wyborczych będzie pokazywane o godz. 14.35 i 22.35, o 22.30 w niedzielę i w nocy z niedzieli na poniedziałek o godz. 3.35 i o godz. 13.50 w poniedziałek. Tu łączny czas emisji spotów wynosi 5 godzin.
Polskie Radio będzie emitować audycje wyborcze w radiowych: "Jedynce", "Dwójce", "Trójce", PR 24 i w Polskim Radiu dla Zagranicy w dwóch pasmach: rano i wieczorem. Audycje będą emitowane codziennie - w zależności od programu - godz. od 6.05 do 10, a także od godz. 22.05 do godz. 23.
Emisja spotów trwa do północy w piątek, 8 maja - wtedy rozpoczyna się cisza wyborcza.
Radosław Fogiel ze sztabu wyborczego ubiegającego się o reelekcję prezydenta Andrzeja Dudy podkreślił, że bloki wyborcze są nieodłączną częścią wszystkich kampanii.
Komitet wyborczy prezydenta Andrzeja Dudy przygotował kilka wariantów spotów, które będą w najbliższym czasie emitowane. Rozpoczęliśmy od emisji spotu, który był niedawno prezentowany, w którym przypominamy programy socjalne, które prezydent Duda wraz z rządem wprowadzili. Ma to bezpośredni związek z deklaracją złożoną przez prezydenta, że jeśli uzyska reelekcję, będzie gwarantem ich utrzymania i nie podpisze żadnej ustawy, która miałaby likwidować 500 Plus, Emeryturę Plus czy inne programy
- powiedział Fogiel.
Jak powiedział Tomasz Trela, szef sztabu kandydata Lewicy na prezydenta Roberta Biedronia, do mediów wysłane zostały spoty różnej długości, które są dostosowane do poszczególnego czasu antenowego, który przypisany jest kandydatom, aby jak najlepiej wykorzystać czas antenowy.
Z kolei Marek Jakubiak (Federacja dla Rzeczypospolitej) poinformował, że nagrał materiał wyborczy na 15 swoich spotów jako kandydata na prezydenta, na których - jak podkreślił - mówi o różnych aspektach swojego programu wyborczego m.in. dotyczącego głosowania przez internet.
Wybory prezydenckie zaplanowane są na 10 maja br. PKW zarejestrowała 10 kandydatów, którzy zmierzą się w majowych wyborach prezydenckich: ubiegający się o reelekcję Andrzej Duda (z poparciem PiS), Władysław Kosiniak-Kamysz (PSL), Małgorzata Kidawa-Błońska (Koalicja Obywatelska), Robert Biedroń (Lewica), Szymon Hołownia (kandydat niezależny), Krzysztof Bosak (Konfederacja), Stanisław Żółtek (Kongres Nowej Prawicy), Marek Jakubiak (Federacja dla Rzeczypospolitej), Mirosław Piotrowski (Ruch Prawdziwa Europa) oraz Paweł Tanajno (bezpartyjny).
Obowiązek emisji bezpłatnych spotów nakłada na publiczne media Kodeks wyborczy.