Z raportu Grupy Żywiec S.A. za 2016 rok wynika, że Polacy odchodzą od picia mocnych trunków. Rośnie za to sprzedaż piw bezalkoholowych oraz niskoalkoholowych.
Tylko w ciągu ostatniego roku segment piw bezalkoholowych i niskoalkoholowych (do 1,2 proc. alk.) urósł o 64 proc., jednocześnie odnotowano 3-proc. spadek sprzedaży najmocniejszych piw.
Jeszcze w latach 90. większą część trunków spożywanych w Polsce stanowiły alkohole mocne. Zwrot w kierunku słabszych alkoholi nastąpił dekadę później. W ostatnich latach zmalała również średnia zawartość alkoholu w konsumowanych piwach (z 5,53 proc. w 2009 r. do 5,31 proc. w 2015 r.). Zdaniem eksperta z Grupy Żywiec S.A. z raportu można wywnioskować, że Polacy w piwach szukają głównie smaku.
Dużą rolę w odchodzeniu konsumentów od alkoholi wysokoprocentowych odgrywa prowadzenie przez nich aktywnego i zdrowego stylu życia, który dopuszcza co najwyżej umiarkowaną konsumpcję alkoholu. Swoją rolę miała odegrać też konsekwentna edukacja na temat odpowiedzialnej konsumpcji.
W Europie więcej piwa niż Polacy (98 litrów rocznie) wypijają mieszkańcy trzech tradycyjnie piwnych krajów: Czech (143 litry), Niemiec (106 litrów) i Austrii (105 litrów).