Narodowy przewoźnik wdraża nowoczesne rozwiązania starając się odpowiedzieć na potrzeby klientów oraz spełniając wymagania nowoczesnych standardów działania przedsiębiorstw. Dynamiczny rozwój technologii to swoiste wyzwanie dla każdego, starającego się umocnić swoją markę na rynku usług.
Nowoczesny system sprzedaży
PKP Intercity po niespełna roku od zapowiedzi planowanych zmian, 11 października br. udostępniło nowy system e-IC 2.0 w wersji beta.
Wprowadzone w nim funkcje umożliwiają planowanie podróży „tam i z powrotem”, a w profilach zakupowych zapisanie ulubionych lub najczęściej wybieranych relacji. Platforma podpowiada także najlepszą dla podróżnych ofertę, dopasowaną do ich indywidualnych potrzeb. Po podaniu daty urodzenia pasażera, e-IC 2.0 sugeruje skorzystanie z dostępnych ulg dla danego przedziału wiekowego.
PKP Intercity obecnie pracuje nad nowym centralnym systemem sprzedaży, który m.in. znacząco poprawi proces zakupu biletów. Centralny System Sprzedaży (CSS) jest projektem przełomowym w funkcjonowaniu technologicznym spółki, a tym samym stanowi największą w historii przewoźnika inwestycją w rozwiązania IT.
Obecnie PKP Intercity sprzedaje bilety używając systemu centralnego KURS 90. Nowy system powstaje we współpracy ze spółką PKP Informatyka. Stworzenie systemu od podstaw pozwoli na bieżąco reagować na pojawiające się potrzeby czy realizować nowe pomysły biznesowe przewoźnika.
Opracowywana konstrukcja CSS współgra ze wspólnym dla kolei europejskich, otwartym modelem sprzedaży biletów (OSDM). Zapewni więc pełną integrację z modelem docelowym dla Europy. Proces wdrożenia nowego systemu centralnego i integracji z istniejącą siecią kanałów sprzedaży jest długotrwały. Dlatego jest realizowany etapami. Dzięki temu z niektórych funkcji, które złożą się docelowo na CSS, już korzystają pasażerowie. Przykładem tego jest graficzna rezerwacja miejsc. Jest ona udostępniona dla wszystkich pociągów zespolonych oraz dla ponad 220 pociągów z klasycznymi wagonami.
Innym przykładem jest włączona w lipcu br. rozbudowana sprzedaż biletów międzynarodowych w aplikacji mobilnej PKP Intercity.
Aplikacja mobilna PKP Intercity
Równolegle z wdrażaniem usprawnień w systemie e-IC 2.0 w wersji beta trwa doskonalenie aplikacji mobilnej PKP Intercity. Wprowadzona blisko rok temu aplikacja mobilna PKP Intercity cieszy się bardzo dużą popularnością.
Aplikacja jest dostępna w angielskiej, niemieckiej i ukraińskiej wersji językowej. Przewoźnik sprzedał za jej pośrednictwem już ponad 2,5 mln biletów.
Od 1 grudnia br., dzięki danym pochodzącym od zarządcy infrastruktury, można sprawdzić z jakiego toru i peronu odjeżdża pociąg i dowiedzieć się o ewentualnych opóźnieniach. Na podglądzie trasy w trakcie jazdy na bilecie wyszarzane są stacje, które pociąg już minął. Co istotne, funkcja działa w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że jeśli pojawi się opóźnienie, stacje są zaznaczane na szaro odpowiednio później. Dodatkową funkcjonalnością w tej wersji jest komunikat z informacją o aktualizacji do pobrania w sklepie.
W aplikacji dodana też została możliwość zakupu biletów okresowych.
Dotyczy to m.in. biletów miesięcznych, kwartalnych, tygodniowych, w tym także opcji Promo Odcinkowego Miesięcznego.
Wprowadzone udogodnienie skierowane są też do osób decydujących się na wyjazdy typu city break poza godzinami szczytu, ale nie mających w pełni sprecyzowanych planów. Mowa oczywiście o ofertach Multiprzejazd i Multiprzejazd Max. Od teraz zakup na spontaniczną podróż można dokonać z poziomu aplikacji mobilnej.
Ciekawą nowością może być także formularz do zgłaszania incydentów drużynie konduktorskiej na pokładzie pociągu, który zadebiutuje w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Średnio dziennie w aplikacji mobilnej sprzedawanych jest powyżej 10 000 biletów. Na ten moment poprzez aplikację zostało sprzedanych już ponad 2,5 mln biletów. W sklepach Google Play oraz App Store została pobrana już prawie 1,4 mln razy. Zakup biletów w aplikacji jest prostszy niż kiedykolwiek dzięki płatnościom przez Apple Pay, Google Pay, karty płatnicze oraz system BLIK.
Bilety na przejazd PKP Intercity można także pobrać w formie pdf oraz dodać do kalendarza, a cel podróży pasażer wyszuka dzięki funkcji metastacji.
Obecnie planowane jest m.in. dodanie biletu do Google oraz Apple Wallet,
Sprawny zakup biletów międzynarodowych
Nowoczesne technologie cyfrowe opanowały sprzedaż biletów na połączenia międzynarodowe. Jeszcze kilka lat temu można było zakupić je wyłącznie w kasie. Początkowo przewoźnik umożliwił zakup biletów w systemie e-IC 1.0 w ramach oferty Super Promo International. Były to bilety do i z Berlina i Frankfurtu nad Odrą, do i z Litwy a także promocyjne bilety do i z Austrii, Czech, Słowacji a także Węgier. Od 18 lipca br. sprzedaż biletów międzynarodowych została uruchomiona w aplikacji mobilnej PKP Intercity.
Poza wspomnianymi biletami w "starym" systemie sprzedaży internetowej możliwy jest zakup również biletów w cenach regularnych do oraz z: Czech, Słowacji i Austrii. Na wiosnę przewoźnik planuje, aby ta funkcjonalność była dostępna w nowym systemie sprzedaży internetowej biletów e-IC 2.0.
Dynamiczne wsparcie oferty
Dużym wdrożonym projektem narodowego przewoźnika jest dynamiczny system sprzedaży. Udowodnił już swoją efektywność. Bazująca właśnie na dynamicznym systemie zarządzania cenami, oferta Promo obowiązuje we wszystkich kategoriach pociągów PKP Intercity. W komunikacji krajowej bilety w ofercie Promo na połączenia PKP Intercity mogą być dostępne w pięciu promocyjnych progach cenowych. Liczba biletów promocyjnych z danej puli na konkretne połączenie jest zarządzana w ramach dynamicznego systemu sprzedaży. Uwzględnia on specyfikę połączenia, np. frekwencję w pociągu na poszczególnych odcinkach trasy przejazdu, popularne godziny przejazdu czy wydarzenia/sezonowość. Przykładowo w pociągu, który w piątkowe popołudnie jedzie z Warszawy do Sopotu będzie zapewne mniej promocyjnych biletów niż w przypadku przejazdów na tej trasie w środku tygodnia. W komunikacji międzynarodowej działa oferta bezzwrotna Super Promo International (dotyczy połączeń do Niemiec, Czech, Austrii, na Słowację oraz Węgry), która również ma pięć progów cenowych.