Nowelizacja ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, przyjęcie Programu Wieloletniego dla CPK, wybór doradcy strategicznego dla projektu i przygotowanie master planu nowego lotniska centralnego - to najważniejsze wyzwania, o których mówi nowy pełnomocnik do spraw CPK Marcin Horała. Pod koniec listopada Horała zastąpił na tym stanowisku Mikołaja Wilda.
- Zastaję projekt CPK w bardzo dobrym stanie. Trzeba go kontynuować, podejmować kolejne kroki, które były zaplanowane i które są w różnych stadiach realizacji. Aby to się działo, wymaga on większego wsparcia politycznego, co zapowiedział premier Mateusz Morawiecki powierzając mi tę funkcję
- powiedział Horała.
Jak mówił, w najbliższych miesiącach zamierza zająć się legislacją projektu.
- Nowelizacja ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, przyjęcie Programu Wieloletniego CPK, a także postęp inwestycji zgodnie z harmonogramem, czyli wybór doradcy strategicznego i wykonawcy master planu - to najważniejsze zadania, na których chcę się skoncentrować w najbliższych miesiącach
- zapowiada.
Ustawa O Centralnym Porcie Komunikacyjnym weszła w życie w 2018 roku. Na jej podstawie została powołana spółka celowa ds. CPK w celu realizacji inwestycji; zapisano w niej potrzebę opracowania programu wieloletniego dot. m.in. węzła przesiadkowego obejmującego Port Lotniczy Solidarność, inwestycje towarzyszące, ich charakterystykę, rozmieszczenie, terminy realizacji oraz zakładane łączne nakłady ze środków publicznych na ich realizację.
- Wszystko wskazuje na to, że w pierwszej połowie przyszłego roku zostanie znowelizowana ustawa o CPK, a także ma być uchwalony Program Wieloletni CPK
- powiedział.
Jak mówił Horała, istotny dla projektu jest wybór doradcy strategicznego, który będzie wspierał spółkę celową w planowaniu, realizacji i budowie CPK.
- Wybór doradcy strategicznego ma nastąpić w przyszłym roku. Zakładamy, że będzie nim jeden ze światowych liderów branży lotniczej, jedno z największych i najlepiej zorganizowanych portów lotniczych świata. Zainteresowani są m.in. Singapurczycy, którzy zarządzają Lotniskiem Changi. W gronie potencjalnych doradców są również inne lotniska z Dalekiego Wschodu. Na początku roku wezmę np. udział w rządowej wizycie premiera w Japonii, podczas której jednym z głównych punktów agendy będą przygotowania do budowy CPK. Również europejskie podmioty wyrażają zainteresowanie naszą inwestycją i są przez nas brane pod uwagę
- powiedział Horała.
Jak mówił, w wyborze doradcy nie będzie się kierował tylko ceną.
- Przede wszystkim zależy nam na wykorzystaniu doświadczenia potencjalnego partnera, jego zdolności do dostarczenia nam produktu zgodnego z naszymi oczekiwaniami. Reszta jest kwestią negocjacji, a później już postępowania formalnego
- dodał pełnomocnik.
Oprócz wyboru doradcy strategicznego, spółka wybierze wykonawcę, który ma opracować master plan dla CPK. Zlecenie przygotowania master planu powinno nastąpić w połowie przyszłego roku.
- Tym samym wkraczamy w kluczowy etap przygotowań, który będzie wymagał wzmożonej współpracy, m.in. z gestorami mediów, regulatorami i zarządcami infrastruktury. Sam master plan ma być gotowy w 2021 r., chociaż jego niektóre elementy składowe będziemy odbierali wcześniej
- zapowiedział.
Jak dodał, master plan określi też konkretną lokalizację CPK, ma pokazać gdzie stanie terminal pasażerski, pod jakim kątem zostaną zbudowane równoległe drogi startowe, na jakich terenach powstanie Airport City itd.
- W przyszłym roku chcielibyśmy ruszyć z wykupami gruntów. To jest jednak kwestia master planu, nowelizacji specustawy
- zastrzegł.
Pytany, czy rząd nadal podtrzymuje datę uruchomienia CPK w 2027 roku, powiedział, że "to wariant optymistyczny".
Dodał, że jeśli chodzi o kolejową część projektu, priorytetowe ma być - jeszcze przed uruchomieniem CPK - 140 km linii kolejowej dużych prędkości między Łodzią a Warszawą. Dzięki temu podróż z nowego lotniska do stolicy pociągiem zajmie 15 minut.
Pełnomocnik nie obawia się o finansowanie CPK.
- Projekt w części lotniskowej wykazuje dobrą stopę zwrotu. I tak duża, wspierana przez państwo inwestycja infrastrukturalna, moim zdaniem, to bardzo łakomy kąsek dla różnych instytucji finansowych
- powiedział.
Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki – między Warszawą i Łodzią. To obszar w większości rolniczy, w dużym stopniu niezabudowany.
Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.