W sobotę w Krakowie rusza przebudowa jezdni i torowiska tramwajowego na ulicach Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej. Prace, które mają potrwać rok, oznaczają duże zmiany w ruchu. W ścisłym centrum remontowana będzie prowadząca do Rynku ul. Sławkowska.
Remont torowiska oznacza, że nie będą kursować tramwaje od Teatru Bagatela do Bronowic Małych.
"Ten remont jest niezbędny" – podkreślił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Dodał, że by zminimalizować uciążliwość inwestycji dla mieszkańców, uruchomiona będzie komunikacja zastępcza i zorganizowane dodatkowe, bezpłatne parkingi dla samochodów. "Wykonawca od razu wchodzi na całym front robót, żeby jak najszybciej skończyć (…). Nie wykluczam, że przez pierwsze trzy-cztery dni, zanim mieszkańcy się nie przyzwyczają, będzie ciężko" - dodał.
Dla pasażerów komunikacji miejskiej uruchomione zostaną dwie zastępcze linie autobusowe: 704, kursująca co trzy minuty do Bronowic Małych, oraz 713, jeżdżąca w godzinach szczytu co sześć minut do ul. Piastowskiej. Autobusy zamiast Królewską będą jeździć ul. Kazimierza Wielkiego. Dodatkowo między osiedlem Widok a pętlą przy ul. Rydla kursować będzie zastępcza linia tramwajowa 74.
Na najbliższej sesji Rady Miasta prezydent wystąpi do radnych z wnioskiem o zwolnienie pasażerów z opłat za przejazdy liniami 704, 713 oraz 74. "Tak wypada. To jest wyjątkowa inwestycja. Nigdy nie przeprowadzano remontu w takiej skali" – mówił Majchrowski.
Zmiany czekają także kierowców. Modernizowane ulice będą całkowicie zamknięte dla ruchu samochodowego. Nie będzie też możliwości przejazdu w poprzek Królewskiej za wyjątkiem ulic: Józefitów, Kijowskiej, Smoluchowskiego, Piastowskiej i Rydla.
"Jedyne, co możemy zaproponować kierowcom, to korzystanie z ulicy Lea, równoległej do remontowanych ulic"
– mówił zastępca dyrektora ZIKiT Łukasz Franek. "Myślę, że część kierowców wybierze ul. Armii Krajowej, Nawojki i Czarnowiejską, dlatego trzeba się przygotować na to, że w poniedziałek będzie się jechało ciężej. Pierwsze trzy - cztery dni będą nauką, w jaki sposób przemieszczać się samochodem w tym rejonie miasta" – dodał.
Dla mieszkańców, którzy parkują samochody przy ulicach objętych inwestycją, a nie zamierzają korzystać z auta przez dłuższy czas, udostępnionych zostanie ok. 1 tys. miejsc postojowych na parkingach przy stadionie Wisły, wzdłuż al. 3 maja oraz dla osób dojeżdżających do Krakowa od strony Olkusza i Zabierzowa - na tymczasowym parkingu P+R na terenie dawnego motelu Krak.
Ostatnia gruntowna przebudowa torowiska do Bronowic była prowadzona ponad 20 lat temu. Modernizacja jest niezbędna ze względu na zły stan tego torowiska, zwłaszcza że według danych ZIKiT w dni powszednie w porannym szczycie w tramwajach kursujących przez plac Inwalidów podróżuje prawie 3,5 tys. osób na godzinę, a w ciągu całego dnia - kilkadziesiąt tysięcy.
Przebudowa ulic Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej w Krakowie, połączona z modernizacją torowiska tramwajowego, ma kosztować 76,9 mln zł i jest współfinansowana ze środków unijnych. Wykonawcą prac będzie firmą ZUE SA. Wymienione zostaną tory tramwajowe, sieć trakcyjna, oświetlenie uliczne, przebudowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna oraz sygnalizacja świetlna na pięciu skrzyżowaniach. Wybudowane zostaną także przystanki typu wiedeńskiego (z jezdnią podniesioną do poziomu chodnika, ułatwiające wsiadanie do wagonów tramwajowych). W trakcie prac zmodernizowana zostanie tarcza skrzyżowania al. Mickiewicza, al. Słowackiego, ul. Karmelickiej i ul. Królewskiej, ale ta część inwestycji jest planowana w przyszłym roku.
W sobotę rusza także przebudowa prowadzącej do Rynku Głównego ul. Sławkowskiej. W pierwszej kolejności prowadzone będą prace rozbiórkowe oraz wymiana ciepłociągu, gazociągu, wodociągu oraz linii światłowodowej.
Nawierzchnię asfaltową na ul. Sławkowskiej zastąpi kostka kamienna. Jezdnia zostanie zwężona, co pozwoli poszerzyć chodniki dla pieszych. Wzdłuż ulicy będzie zamontowanych 15 stylizowanych ledowych latarni. Na słupach oświetleniowych zamontowane zostaną kamery monitoringu miejskiego. Ta inwestycja potrwa do listopada i ma kosztować 12,5 mln zł.