Dodatkowe linie komunikacji zbiorowej i większa liczba kursów podczas grudniowego szczytu klimatycznego w Katowicach, dodatkowe połączenia z Krakowem i darmowe przejazdy, też pociągami, dla uczestników COP 24 – to założenia organizacji transportu podczas tego wydarzenia.
Blisko dwutygodniowy szczyt COP24 odbędzie się w Katowicach 3-14 grudnia br. Jego miejscem będzie kompleks Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach i przylegającej hali widowiskowej Spodek – wraz z wydzielonym okolicznym terenem.
Zgodnie z podpisanym wiosną br. porozumieniem organizującego szczyt Ministerstwa Środowiska z władzami Katowic, w przygotowaniach do COP24 lokalny samorząd odpowiada m.in. za zapewnienie transportu dla uczestników wydarzenia (będą oni mieszkali na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, ale też w Krakowie).
Jak poinformowała rzeczniczka katowickiego magistratu Ewa Lipka, przygotowania w tym zakresie są bardzo zaawansowane – ustalono już m.in. kluczowe założenia istotne dla uczestników konferencji, organizatorów oraz wolontariuszy.
Przedstawiciele wszystkich tych grup będą mogli na podstawie identyfikatorów korzystać bez opłat z usług publicznego transportu zbiorowego na liniach organizowanych przez Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP – największa taka organizacja w regionie) oraz przez pozostałych organizatorów publicznego transportu zbiorowego, w tym przewozów kolejowych, organizowanych przez marszałka woj. śląskiego.
Na głównych kierunkach, łączących miejsca zakwaterowania z miejscem konferencji, zwiększona ma zostać oferta przewozowa - przez wytyczenie dodatkowych linii i zwiększenie liczby kursów w określonych godzinach. W Katowicach np. uruchomione zostaną dwie tymczasowe linie autobusowe, obsługiwane taborem zero- i niskoemisyjnym.
Podobnie, w miastach poza Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, w których zakwaterowani będą uczestnicy COP24, mają oni korzystać bez dodatkowych opłat z usług lokalnego transportu publicznego oraz z połączeń kolejowych i autobusowych z Katowicami.
„W tym zakresie przygotowywane jest m.in. wahadłowe połączenie autobusowe pomiędzy Katowicami i Krakowem, gdzie ze względu na szeroką ofertę hotelową przewidujemy zakwaterowanie znaczącej części uczestników konferencji. Takie rozwiązanie pozwoli nam jednocześnie chronić mieszkańców, którzy w tym czasie będą mogli bez przeszkód korzystać z regularnych linii komunikacji miejskiej, np. w drodze do szkoły, czy pracy”
- zaznaczyła Lipka.
W czasie konferencji funkcjonować ma normalnie katowicki system roweru miejskiego (ponad 50 stacji wypożyczeń).
Zwiększona i dostosowana do zakładanego wzrostu liczby zainteresowanych pasażerów ma również zostać oferta połączenia autobusowego Katowic z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach (Katowice Airport).
Nie ma jeszcze natomiast końcowych ustaleń nt. ograniczeń w ruchu w Katowicach. „Sprawa jest ciągle uzgadniana z właściwymi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo” - zastrzegła rzeczniczka urzędu miasta. Jak przypomniała, pierwszą w tym zakresie zmianą będzie ogłoszone już wyłączenie parkingów w Strefie Kultury (przy której znajdują się MCK i Spodek), które nastąpi 28 września i potrwa do stycznia 2019 r.
MCK i Spodek dysponują łącznie ponad 70 tys. m kw. powierzchni użytkowej. Jak zapowiedziały miasto i wyłoniony przez Ministerstwo Środowiska organizator logistyczny szczytu – Międzynarodowe Targi Poznańskie – na 550 miejscach parkingowych w pobliżu tych obiektów powstanie ponad 40 tys. m kw. dodatkowej przestrzeni konferencyjnej.
W trakcie szczytu COP24 Katowice spodziewają się przyjazdu ok. 30 tys. osób, które pracować będą przede wszystkim nad przyjęciem pełnego pakietu wdrażającego Porozumienie paryskie. To pierwsza w historii międzynarodowa umowa, która zobowiązuje wszystkie państwa świata do działań na rzecz ochrony klimatu. Pakiet wdrażający umożliwi realizację Porozumienia w praktyce.