- Praktycznie mamy już wytyczone szlaki, które utworzą ruszt komunikacyjny Trójmorza, przed nami realizacja - mówił dzisiaj w Krynicy-Zdroju minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Wezwał, by zaplanowane połączenia drogowe i kolejowe uzupełnić połączeniami energetycznymi.
Minister Adamczyk uczestniczył w poświęconym korytarzom transportowym Trójmorza panelu krynickiego Forum Ekonomicznego. Odpowiadając na pytanie o zaawansowanie procesu ich wyznaczania zaznaczył, że dzięki współpracy rządów - których przedstawiciele m.in. z Węgier, Słowacji, Polski, Litwy i Łotwy uczestniczyli w panelu – większość korytarzy komunikacyjnych zostało już praktycznie określonych.
- Kiedy pracujemy nad Bursztynowym Szlakiem Kolejowym z Polski w kierunku Węgier - mówimy o konkretnym szlaku komunikacyjnym. Ale też, kiedy wskazujemy na kolej dużych prędkości Budapeszt – Warszawa, przez Bratysławę, Brno, Ostrawę - również mówimy o korytarzu komunikacyjnym
- mówił Adamczyk.
- I wreszcie niezmiernie ważny, oczekiwany szlak Via Carpatia, który doskonale wpisuje się w architekturę Trójmorza. (…) Ze swoimi odnogami obejmuje praktycznie on cały obszar (Trójmorza). Trwa intensywny wysiłek wobec Komisji Europejskiej – niebawem rewizja sieci TEN-T – i w jego sprawie złożyliśmy wspólnie wniosek do KE o wpisanie do sieci TEN-T
- wskazał szef ministerstwa infrastruktury.
- Kolejne szlaki komunikacyjne wyznaczą kierunki z Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nie można też nie mówić o szlaku Bałtyk-Adriatyk, który również w części jest i będzie dla tej komunikacji wykorzystany
- wymieniał.
Transport w obszarze #Trójmorze #3SeasInitiative Dyskusja panelowa w ramach #economicforum w #Krynica z udziałem Ministrów Transportu Słowacji ??Arpada Erseka, Łotwy??@Talis_L, Litwy??Jarosława Narkiewicza oraz MSZ Węgier??@szijjartopeter pic.twitter.com/6XT7maRj88
— Andrzej Adamczyk (@AMAdamczyk) 4 września 2019
Pytany, jak sprawić, aby wszystkie te projekty – wieloletnie, międzynarodowe - były realizowane, minister infrastruktury odwołał się do doświadczeń realizacji szlaku Rail Baltica. Ocenił, że państwo polskie doskonale sobie z tym procesem, poprzez spółkę PKP PLK, radzi. Także inne państwa znalazły stosowne formuły. „Uważamy, że każde z naszych państw jest w stanie indywidualnie wypełnić ten projekt” - zaznaczył.
- Dzisiaj minister (spraw zagranicznych i handlu Węgier) Péter Szijjártó mówi, że realizacja Via Carpatii na terenie Węgier praktycznie przechodzi do historii, bo już niebawem pojedziemy nią tam w rzeczywistości. Wiem, że przygotowania realizuje również pan minister (transportu, robót publicznych i rozwoju regionalnego Słowacji) Árpád Érsek; przygotowywany jest również ten szlak w Rumunii
- relacjonował Adamczyk
Wskazał, że Polska i Słowacja podpisały porozumienia związane ze stykiem dróg, które w obu krajach utworzą Via Carpatię.
- Określamy parametry, zasady, nie mamy problemu, aby realizować to przedsięwzięcie. Tam, gdzie będzie potrzebna pomoc, chociażby ze strony technicznej, na pewno jej sobie udzielimy
- zapewnił.
??????????jednym głosem na rzecz szybkiego transportu drogowego ?️ i kolejowego ?️ w ramach #3SeasInitiative #Trójmorze #Krynica2019 #economicforum pic.twitter.com/jEIvRZ9yzq
— Andrzej Adamczyk (@AMAdamczyk) 4 września 2019
Poinformował też, że „pracują zespoły robocze ds. kolei dużych prędkości Warszawa – Budapeszt”.
- I tutaj okazuje się, że też możemy współpracować na tym poziomie technicznym, zarządczym – możemy wytwarzać założenia do projektu
- podkreślił.
Także minister Érsek zwrócił uwagę, że wszystkie kraje Trójmorza chcą przystąpić do planowanych projektów komunikacyjnych i korzystać z nich – wobec spodziewanych efektów gospodarczych, transportowych, finansowych. Zapewnił, że rząd Słowacji, wykorzystuje wszelkie możliwości związane z budową dróg szybkiego ruchu; ocenił m.in. że jego kraj jest już być może w połowie realizacji projektu Via Carpatii.
Odpowiadając na pytanie, jak Via Carpatia mieści się w słowackiej perspektywie inwestycyjnej, Érsek przypomniał m.in., że powstał już jeden z fragmentów drogi szybkiego ruchu kierunku Polski, a w ub. tygodniu słowacki rząd zdecydował, że ta budowa będzie kontynuowana.
Minister transportu Łotwy Talis Linkaits przypomniał, że w kontekście Rail Baltiki w tym kraju i sąsiednich Litwie i Estonii powołano wspólny organ wdrożeniowy – przedsiębiorstwo joint venture – i obecnie trwa faza projektowa.
Minister komunikacji Litwy Jarosław Narkiewicz akcentował, że tylko praca i współpraca może rozstrzygać wszelkie, nawet konkurencyjne kwestie. Jak ocenił, lepiej konkurując rozwijać się w Europie Wschodniej, niż być niekonkurencyjnym wobec wschodniego sąsiada.
Minister Szijjártó wśród niekorzystnych uwarunkowań państw Trójmorza wskazał na brak kompletności infrastruktury w osi północ-południe, także infrastruktury przesyłu gazu i energii; ponadto nie ma w nich dotąd kolei dużych prędkości. Jego zdaniem region powinien skoncentrować się na tych kwestiach; to dlatego m.in. czterech premierów Grupy Wyszehradzkiej zdecydowało o budowie nowej szybkiej kolei.
Trwa spotkanie min. @AMAdamczyk.a z nowym ministrem transportu i komunikacji Litwy ?? Jarosławem Narkiewiczem.
— Szymon Huptyś (@SzHuptys) 4 września 2019
Tematem rozmowy są wspólne projekty infrastrukturalne, takich jak #ViaBaltica, #RailBaltica." pic.twitter.com/8Ula1JyJ0u
Węgierski minister zaznaczył, że rząd tego kraju przeznaczył 5 mln euro na studium wykonalności przedsięwzięcia w tym kraju, które będzie gotowe na początku 2021 r. Jego zdaniem należy zakończyć etap koncepcyjny jeszcze w tym roku – wobec trwających negocjacji następnych europejskich ram finansowych, a cały projekt włączyć do sieci TEN-T.
Odnosząc się do słów swojego węgierskiego odpowiednika Adamczyk zaakcentował, że prace nad korytarzami północ-południe trwają „nie od wczoraj”. „To idee, które są priorytetami naszych rządów. Oczywiście dobre, bezpieczne połączenia wschód-zachód, ale to połączenia północ-południe stworzą wreszcie dobry ruszt komunikacyjny w Europie Środowej i Wschodniej; one pozwolą połączyć Trójmorze, dwanaście państw dzisiaj wpisujących się w ten projekt” - wskazał.
Jak dodał, rozmowy z wszystkimi krajami Trójmorza potwierdzają ich wolę realizacji tych arterii. Wynika z nich także, że po wpisaniu ich do sieci bazowej TEN-T muszą już być gotowe źródła ich finansowania.
- To niezmiernie ważne, bez środków finansowych nie zrealizujemy tych projektów
- przypomniał szef polskiego MI.
- Trzeba pamiętać też, że korytarze komunikacyjne – to nie tylko kolej, nie tylko korytarze drogowe, lotnicze, ale też energetyczne, na co zwrócił uwagę nasz kolega, minister spraw zagranicznych i handlu Węgier. To niezmiernie ważne, aby energetyka też wpisywała się w politykę Trójmorza, aby wpisywały się w nią też nowoczesne technologie zarządzania tymi szlakami, pozwalające wykorzystać w pełni ich potencjał
- dodał Adamczyk.