„Polska branża meblarska została wpisana do Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jako jedna z polskich branż flagowych, na których chcielibyśmy się skoncentrować. To znaczy, nie tylko nie przeszkadzać, ale także uruchomić instrumenty wsparcia, które pozwolą wznieść się na kolejny poziom rozwoju”
– mówiła szefowa Ministerstwa Przedsiębiorczości Jadwiga Emilewicz.
„Jeśli mówimy dzisiaj o tym, że chcemy rozbudzać apetyt na eksport pośród polskich przedsiębiorców, to to jest chyba jedna z niewielu branż, gdzie tego apetytu nie brakuje. Gdzie polscy producenci mebli, bez względu na to, czy ci najwięksi, ale także ci mniejsi, eksportują bardzo chętnie i bardzo dużo”
- dodała.
Emilewicz wskazała, że Polska jest dzisiaj jednym z największych producentów i eksporterów mebli w Europie jak i na świecie. Podkreśliła, że branża ta zatrudnia dzisiaj ponad 170 tys. aktywnych zawodowo Polaków pracujących w przemyśle, czyli niemal 6 proc. pracowników przemysłowych.
„Eksport w tej branży od 2006 r. wzrósł ponad dwukrotnie; w 2006 r. to było 5 mld, dzisiaj to niemal 11 mld zł. Zatem branża ma się naprawdę dobrze. Na pewno potrafi produkować, na pewno potrafi dostarczać, ma świetną logistykę, jest elastyczna, ale to z czym mamy kłopot, to ze sprzedażą i z marketingiem”
– podkreśliła minister.
W trakcie konferencji prasowej w Poznaniu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zaprezentowała strategię marki dla polskiej branży meblarskiej, która ma wzmocnić rozpoznawalność i konkurencyjność polskich mebli na rynkach międzynarodowych.
Jak tłumaczyła Emilewicz, „meble polskie klientom końcowym nie kojarzą się wcale, bo bardzo często nasi producenci produkują meble pod obcymi markami; nie są rozpoznawani, chociaż ci, którzy ich dystrybuują mówią, że to są dobrzy sprzedawcy”.
„Wiemy dobrze, że dzisiaj marżę największą uzyskuje się na tym, jeżeli ten klient ostatni wie, że ta jakość jest związana, czy z producentem, czy z miejscem produkcji. To myślę, jest dzisiaj największe wyzwanie, z którym będziemy się chcieli wspólnie, z branżą – mierzyć”
– wskazała.
Minister zaznaczyła, że strategia marki jest jednym z elementów, aby „ta jakość, zdolność, elastyczność, dobry design polskich mebli stały się rzeczywiście rozpoznawalnym globalnie znakiem”.
Stąd zaproponowane, wypracowane w ramach dużej konsultacji międzynarodowej i krajowej, logotyp dla polskich mebli, jako "Smart furniture. MADE IN POLAND", czyli to, co jest smart, to co jest inteligentne, funkcjonalne, atrakcyjne – ma być od dzisiaj znakiem polskich mebli. Mamy nadzieję, że będzie to nie tylko symbol agencji, instytucji rządowych promujących polską branżę meblarską, ale także chętnie podniosą ją polscy meblarze
– podkreśliła.