Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »
Z OSTATNIEJ CHWILI
Rząd Izraela zatwierdził porozumienie z palestyńskim Hamasem w sprawie zawieszenia broni w Strefie Gazy oraz uwolnienia zakładników • • •

Ekspert: Można opracować uniwersalną instrukcję obsługi działań na wypadek epidemii COVID-19

Analizując dane, można opracować uniwersalną, ramową instrukcję obsługi działań na wypadek epidemii COVID-19 i kolejnych, które na pewno się pojawią w bliższej lub w dalszej przyszłości – uważa dyrektor Centrum Cyfrowej Nauki i Technologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dziekanowie Leśnym.

pixabay.com/Caniceus

W wywiadzie opublikowanym na stronie internetowej UKSW ekspert od modelowania matematycznego procesów i obliczeń wielkoskalowych prof. Niezgódka powiedział, że obecna pandemia nie jest pierwszą ani ostatnią na świecie.

- Może być tak, że będą one wybuchały równolegle i wchodziły ze sobą w interakcje. Nasze zespoły badawcze, mając dane z jednostek ochrony zdrowia, bezpieczeństwa narodowego i wielu innych ośrodków, podjęły zadanie zbudowania infrastruktury, która umożliwi analizę konsekwencji określonych zdarzeń i podejmowania racjonalnych decyzji w sytuacjach epidemicznych – poinformował dyrektor Centrum Cyfrowej Nauki i Technologii UKSW.

- Każda epidemia oznacza, że potrzebne są zasady zarządzania kryzysowego, rozwiązywania problemów szybko i w czasie krytycznym, od których zależy bezpieczeństwo indywidualne i narodowe – dodał.

Zwrócił uwagę, że analizując dane, można opracować uniwersalną, ramową instrukcję obsługi działań na wypadek obecnej epidemii COVID-19 i kolejnych epidemii, które na pewno się pojawią w bliższej lub dalszej przyszłości. - To jest obecnie nasze zadanie – podkreślił.

- Pracujemy, aby znaleźć takie rozwiązania, żeby te scenariusze się nie sprawdziły. W sposób selektywny należy dążyć do budowy narzędzi, które trafnie pozwolą wyłapać lokalizacje i momenty kolejnych zakażeń, zapobiegać ogniskom epidemii, budować kordony sanitarne lub je zamykać

– powiedział prof. Niezgódka.

Oświadczył, że nie wystarczy przejście na zdalne nauczanie.

- To nie jest proste prowadzenie lekcji, wykładu za pośrednictwem tabletu, komputera, smartfona. To wymaga zmiany paradygmatów rządzących całym systemem edukacji – powiedział.

- Możemy się uczyć w dowolnej szkole, w dowolnym miejscu na ziemi. Muszą powstać nowe modele realizacji celów edukacyjnych. To jest element, który wiąże się z kulturą cyfrową, ale tej kultury w dużym stopniu jeszcze nie ma. W cyfrowym świecie trzeba utrzymać relację mistrz-uczeń, a to nie jest proste zadanie – wyjaśnił dyrektor Centrum CNT na UKSW.

Zwrócił uwagę, że obecnie 30 proc. uczniów w Polsce z powodów technicznych lub finansowych nie ma dostępu do zdalnej edukacji.

- To jest nie tylko wykluczenie oświatowe, ale też wykluczenie cywilizacyjne, które może mieć, tak jak w obszarach nisko rozwiniętych na świecie, po jakimś czasie konsekwencje społeczne o niewyobrażalnej skali

 – powiedział profesor.

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

maa