Dzisiaj na drogowym odcinku lotniskowym (DOL) drogi wojewódzkiej nr 604 pomiędzy miejscowościami Ruskowo a Przeździęk Wielki rozpoczęły się ćwiczenia wojskowe ROUTE 604 Wielbark m.in. z udziałem pilotów myśliwców MiG-29 i F-16, a także samolotów transporotowych C-130 i C-295. Podobne ćwiczenia z wykorzystaniem drogowych odcinków lotniskowych realizowały niedawno na terytorium Finlandii Królewskie Siły Powietrzne Wielkiej Brytanii (Royal Air Force). Regularnie z DOL-ów operują piloci Ukraińskich Sił Powietrznych, którzy narażeni są na rosyjskie uderzenia rakietowe.
ROUTE 604 Wielbark realizowane w dniach 25-29 września to pierwsze od 20 lat ćwiczenie na drogowym odcinku lotniskowym. W czasie wojny mogą się zdarzyć sytuacje, w których lotnictwo nie będzie mogło korzystać z baz lotniczych i będzie startować oraz lądować na odcinkach dróg publicznych, które zostały wcześniej odpowiednio przystosowane do tego typu zadań.
Na obu końcach drogi startowej znajdują się poszerzenia – miejsca postoju samolotów, MPS, na których w sytuacjach awaryjnych można prowadzić obsługę samolotów (tankowanie, ładowanie amunicji). Może być także awaryjnie użyty przez samoloty cywilne.
Szef @SztabGenWP obserwuje szkolenie załóg i personelu zabezpieczajacego podczas realizacji lotów z drogowego odcinka lotniskowego #DOL. W #Route604 zaangażowani są także: personel służby inżynieryjno-lotniczej, wojskowa straż pożarna, logistycy, JTAC, @terytorialsi i… pic.twitter.com/NcaH49PvqL
— Sztab Generalny WP (@SztabGenWP) September 25, 2023
Ukraińskie Siły Powietrzne, operując m.in. na myśliwcach Su-27 i MiG-29, wielokrotnie musiały prowadzić przebazowania i operować z zapasowych lotnisk, którymi były m.in. DOL-e.
A Ukrainian Air Force Su-27 fighter jet using a road as a runway, somewhere in Ukraine.?゚ヌᆭpic.twitter.com/khOeBLoowf
— Jimmy Rushton (@JimmySecUK) April 10, 2023
W Polsce znajduje się ponad 20 takich lokalizacji. Jak informuje Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ), ćwiczenie ROUTE 604 jest szkoleniem lotniczym z wykorzystaniem drogowego odcinka lotniskowego i ma na celu przećwiczenie procedur lądowania i startu wojskowych statków powietrznych na drodze publicznej, aby w razie sytuacji kryzysowej umożliwić lotnictwu operowania nawet po zniszczeniu macierzystej bazy. .
Na DOL zadania lotnicze realizować będą samoloty z 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego MiG-29 i Su-22. Myśliwce F-16 z 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Samoloty transportowe C-130, C-295 i M-28 z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego/3rd Airlift Wing a także samoloty szkolno-treningowe M-346 z 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego.
W Route 604 zaangażowani są także: personel służby inżynieryjno-lotniczej, wojskowa straż pożarna, logistycy, JTAC, Wojska Obrony Terytorialnej i Żandarmeria Wojskowa.
Touch-and-go to procedura podejścia do lądowania, imitacja manewru i odejście z lotniska w gotowości do wykonania kolejnego zadania, nie jest realizowana w działaniach bojowych. Dziś na #DOL w Warmińsko- Mazurskiem wojskowe szkolenie #SiłPowietrznych ?゚ヌᄆ pic.twitter.com/tSD9wEPBag
— Sztab Generalny WP (@SztabGenWP) September 25, 2023
Podobne ćwiczenia z wykorzystaniem drogowych odcinków lotniskowych realizowały niedawno na terytorium Finlandii Królewskie Siły Powietrzne Wielkiej Brytanii (Royal Air Force).
RAF Typhoon fighter jets have landed on a Finnish forest road to test their capability to operate from remote and austere locations.
— Royal Air Force (@RoyalAirForce) September 24, 2023
Full story: https://t.co/U83Uah57eY@FinnishAirForce @JEFNations @NATO#AgileCombatEmployment pic.twitter.com/6Tam1ZINE0