Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej Marek Gróbarczyk w "Dziennikarskim Pokerze" w Telewizji Republika podziękował Klubom "Gazety Polskiej" za liczne przybycie na otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. - Ci, którzy tam byli, zobaczyli, że to potężna inwestycja związana z ruchem dużych jednostek - podkreślił Gróbarczyk.
W ubiegłą sobotę uroczyście otwarto kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, będący częścią nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślany. W uroczystym otwarciu wzięły udział najwyższe władze państwowe, ale także grupa około tysiąca klubowiczów z Klubów Gazety Polskiej z całego kraju.
W programie "Dziennikarski Poker" w Telewizji Republika wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk podziękował przedstawicielom Klubów "GP" za ich obecność na tej uroczystości.
- Gorąco i serdecznie podziękuję wszystkim, którzy uczestniczyli w otwarciu, przede wszystkim Klubom "Gazety Polskiej", które tak licznie przybyły na tę uroczystość, zupełnie spontanicznie, czując potrzebę bycia razem - powiedział wiceminister Gróbarczyk w rozmowie z redaktorem Tomaszem Sakiewiczem.
#DziennikarskiPoker | @marekgrobarczyk (@MI_GOV_PL):
— Telewizja Republika 🇵🇱 #włączprawdę (@RepublikaTV) September 20, 2022
Zalew Wiślany to potężna inwestycja. Dziękuję @GPtygodnik, @KlubyGP, którzy tak licznie przybyli na tą uroczystość, czując potrzebę bycia razem. Nie przypuszczaliśmy takiej frekwencji.#włączprawdę #TVRepublika
Sakiewicz zauważył, że w prasie na całym świecie pojawiły się pozytywne artykuły dotyczące tej inwestycji. - Jak to jest z zarabianiem na tej drodze wodnej? - zapytał prowadzący "Dziennikarski Poker". Wiceminister odpowiedział:
To są dwie kwestie: przekroczenie śluzy nie jest płatne, natomiast jeśli chodzi o port, to obowiązują takie same zasady, jak w każdym innym porcie, czyli opłata portowa czy opłata tonażowa.
Im więcej jednostek, tym większe wpływy do portu - doprecyzował Gróbarczyk, dodając, że porty rozwijają infrastrukturę, a wpływający towar jest clony w polskim Urzędzie Skarbowym, a w zeszłym roku ta kwota z cła w portach wyniosła ok. 30 miliardów złotych.
Wracając do otwarcia kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej, Gróbarczyk wskazał, że to niezwykle cenna inwestycja.
- Ci, którzy tam byli, zobaczyli, że to potężna inwestycja związana z ruchem dużych jednostek. Skrojone to jest na potrzeby Elbląga i pozostałych portów - powiedział wiceminister, wskazując na transport krótkiego zasięgu po całej Europie. - Takich jednostek jest tysiące. Do samego portu Gdańsk wpływa blisko 700 takich jednostek co roku.
#DziennikarskiPoker | @marekgrobarczyk (@MI_GOV_PL):
— Telewizja Republika 🇵🇱 #włączprawdę (@RepublikaTV) September 20, 2022
Tłumaczenia @donaldtusk były ucieczką od budowy tej drogi. Dzisiaj uwolnienie Zalewu Wiślanego stwarza ogromne możliwości.Turystycznie jesteśmy w stanie dopłynąć z Elbląga do Marsylii. Ta droga łączy.#włączprawdę #TVRepublika
Jak zaznaczył Gróbarczyk, turystycznie z Elbląga można dopłynąć "wręcz do Marsylii", a port elbląski ma być portem konkurencyjnym w stosunku do dużych portów.