Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Olbrzymi przetarg Intercity, z którego wykluczono polskie firmy. Posłowie PiS chcą interwencji służb

Tutaj jest potrzebna interwencja służb, które stwierdzą czy na pewno wszystko dzieje się tak, jak powinno, czy nie zostało tu popełnione jakieś przestępstwo, bo nie mamy wątpliwości co do tego, że nadużycia zostały popełnione - ocenił poseł PiS Michał Moskal, odnosząc się do przetargu ogłoszonego przez PKP Intercity na zakup piętrowych pociągów. Wymagania w transakcji, której wartość to 17 miliardów złotych zostały tak skonstruowane, że wykluczają polskie firmy. Posłowie PiS chcą pilnego zwołania sejmowej komisji infrastruktury w tej sprawie.

Foto: pociąg Intercity
Foto: pociąg Intercity
PKP - Intercity

15 października PKP Intercity ogłosiło zakup łącznie 72 pociągów piętrowych. Jego wartość to aż 17 miliardów złotych. Jak alarmował poseł PiS, w wymogach przetargowych pojawiły się zastrzeżenia, które wykluczają polskich producentów. Odpowiadają za to firmom francuskim i niemieckim. Co więcej, dla tak olbrzymiego zamówienia nie uruchomiono tarczy antykorupcyjnej CBA. Więcej w poniższym tekście:

Były minister infrastruktury, poseł PiS Andrzej Adamczyk oświadczył podczas środowej konferencji prasowej w Sejmie, że klubu PiS złożył wniosek o zwołanie w trybie pilnym nadzwyczajnego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury.

"Oczekujemy rzetelnej odpowiedzi na pytania dotyczące tego postępowania przetargowego. Oczekujemy, że na tym posiedzeniu będzie obecny nie tylko minister infrastruktury, ale też minister spraw wewnętrznych i administracji, który - mam nadzieję - poinformuje nas, jakie kroki poczyniono wcześniej w tej sprawie"

– mówił Adamczyk.

Jak podkreślił, "nie możemy dopuścić do tego, aby w sposób nie do końca transparentny, w sposób budzący wiele wątpliwości ta olbrzymia kwota trafiła do producentów poza granice naszego kraju".

Polityk zaznaczył, że "my nie przesądzamy, że beneficjentem tego przetargu powinna być polska czy byłaby polska firma". "My protestujemy wobec takiego procederu, który spowodował, że na etapie budowania specyfikacji zamówienia wykluczono z możliwości uczestnictwa w przetargu polskie firmy (...) nie dano im szansy, żeby zmierzyły się z takimi renomowanymi producentami, których do przetargu dopuścił zamawiający" - tłumaczył Adamczyk.

"Brudne interesy" w spółkach Skarbu Państwa

Z kolei poseł PiS Michał Moskal pytał, czy "polską koleją rządzą nieudacznicy czy lobbyści". Ocenił, że założenia przetargu zostały tak przygotowane, aby wyeliminować z niego polskie firmy. "Nikt nie zrobił rozpoznania rynku, nikt nie zwrócił się do polskich przedsiębiorstw, żeby zapytać się, czy dysponują możliwościami technicznymi żeby zrealizować przyjęte w przetargu założenia" - mówił poseł. Dodał, że nikt nie zwrócił się też do CBA, aby objąć to postępowanie osłoną antykorupcyjną.

"Jest to niezwykły skandal, bo dzisiaj miliardy złotych prawdopodobnie wypłyną z Polski, zostaną utracone"

– stwierdził Moskal.

Jak ocenił, sytuacja pokazuje, że "dzisiaj w spółkach Skarbu Państwa dzieją się jakieś naprawdę brudne interesy, albo nikt nad nimi nie panuje". - Tutaj jest potrzebna interwencja służb, które stwierdzą czy na pewno wszystko dzieje się tak, jak powinno, czy nie zostało tu popełnione jakieś przestępstwo, bo nie mamy wątpliwości co do tego, że nadużycia zostały popełnione - dodał.

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

#PKP Intercity #pociągi #spółki Skarbu Państwa