Dzieło to nie pozostawia wątpliwości, że jego autor, podobnie jak Ingmar Bergman, jest filozofem ekranu – stawiającym za pomocą języka sztuki filmowej, w atrakcyjny sposób, najistotniejsze i najbardziej doniosłe pytania światopoglądowe: filozoficzne, etyczne, eschatologiczne i religijne.
Pyta: czy istnieje rzeczywistość wykraczająca poza to, czego doświadczamy zmysłami i poznajemy rozumem? Czy istnieje Bóg? Jeśli istnieje, czy daje nam jakieś znaki? Czy to, co tak często traktujemy jako przypadek, może być znakiem Opatrzności? Jak można pogodzić dobroć Boga z istnieniem zła i cierpienia?
Zadaje też pytania o sens naszego istnienia, o to, co jest dla nas tak naprawdę ważne, czy warto żyć również dla wartości, które wykraczają poza nasz egocentryzm, czy jest możliwa miłość i radykalna przemiana wewnętrzna oraz czy śmierć nas unicestwia na zawsze. Stawiając te pytania i sugerując na nie odpowiedzi, Zanussi skłania nas do własnych poszukiwań.