Amazon, Apple, Facebook i Google mogą zostać zmuszone do zmiany swoich praktyk biznesowych w Stanach Zjednoczonych w ramach nowego pakietu reform antymonopolowych wprowadzonych przez ponadpartyjną grupę prawodawców. Pakiet pięciu ustaw utrudniłby dominującym platformom dokończenie fuzji i zabroniłby im posiadania firm, które wykazują wyraźny konflikt interesów. To najbardziej kompleksowy zestaw reform, w stuletnich już przepisach antymonopolowych, od dziesięcioleci.
Projekty ustaw będą musiały zostać przyjęte przez Komisję Sądownictwa, Senat by ostatecznie trafić na biurko prezydenta.
Ustawy zostały stworzone w wyniku długiego dochodzenia przeprowadzonego przez podkomisję Izby Sądownictwa w sprawie czterech firm, które zostało zakończone w zeszłym roku. Stwierdzono wówczas, że Amazon, Apple, Facebook i Google mają władzę monopolistyczną i że przepisy antymonopolowe powinny zostać zrewidowane, aby lepiej radzić sobie z wyjątkowymi wyzwaniami konkurencji na rynkach cyfrowych.
Podczas gdy Demokraci i Republikanie różnili się co do niektórych rozwiązań, w większości zgadzali się w kwestii szkody dla konkurencji i że reforma jest konieczna dla ożywienia rynków.
„Przyjęcie europejskiego modelu regulacyjnego utrudniłoby amerykańskim firmom technologicznym wprowadzanie innowacji i konkurowanie zarówno tutaj, jak i na całym świecie”
- powiedział w oświadczeniu Geoffrey Manne, prezes i założyciel Międzynarodowego Centrum Prawa i Ekonomii. Grupa w przeszłości otrzymywała finansowanie od Google.
Adam Kovacevich, prezes centrolewicowej grupy adwokatów Chamber of Progress, wspieranej między innymi przez Amazon, Facebook i Google, opublikował na początku tego tygodnia post, w którym przekonywał, że konsumenci stracą kilkanaście popularnych funkcji, jeśli te zmiany wejdą w życie.
Pomimo głosów sprzeciwu ponadpartyjne poparcie dla ustawy jest potężnym sygnałem dla branży. Sektor ten zainspirował rzadką współpracę między Demokratami i Republikanami, którzy uważają, że firmy technologiczne mają zbyt dużą władzę i martwią się stagnacją innowacji.
Niektóre firmy technologiczne, które w przeszłości krytykowały gigantów technologicznych, pochwaliły niektóre nowe przepisy. Horacio Gutierrez ze Spotify, nazwał amerykańską ustawę „ważnym krokiem w walce z antykonkurencyjnymi zachowaniami w systemie App Store i wyraźnym sygnałem, że świat dąży do sprawiedliwej konkurencji między aplikacjami”.