Według badań przeprowadzonych przez agencję badawczą Panteia, każdego roku przemysł spożywczy w Holandii wydaje prawie dwa miliardy euro na reklamę niezdrowej żywności. Okazuje się, że aż 80 procent wszystkich reklamowanych tam produktów żywnościowych promuje niezdrowe odżywianie.
Henri Faun, współautor badania, podkreśla, że fakt, iż producenci żywności i supermarkety koncentrują swoje budżety marketingowe głównie na niezdrowych produktach, ma wiele wspólnego z działalnością przemysłu spożywczego.
Większy jest zysk na przetworzonej żywności niż na przykład na owocach i warzywach. Rolnicy, plantatorzy i hurtownicy owoców i warzyw nie mają siły komercyjnej, by reklamować się na dużą skalę.
Panteia przypomina, że niezdrowe odżywianie odpowiada w Holandii rocznie za 8,1 procent poważnych chorób oraz prawie 13 tysięcy zgonów, co generuje koszty sześciu miliardów euro związane z opieką zdrowotną.