Gdy wiosna puka do drzwi, warto zadbać o serwis klimatyzacji w aucie. Może się okazać, że nie będą potrzebne napełnianie klimatyzacji specjalnym czynnikiem bądź inne, kosztowne czynności serwisowe. Najlepszy scenariusz dla naszego portfela to wymiana filtra kabinowego i czyszczenie układu. Do tego wszystkiego dochodzi odgrzybianie klimatyzacji, o której także piszemy poniżej.
Czynności kontrolne układu klimatyzacji w aucie sprowadzają się do sprawdzenia poprawności jego działania i ciśnienia w układzie. Jeśli wszystko jest w porządku, nie ma konieczności wymiany czynnika roboczego. Wystarczy wówczas zadbać o to, by doszło do okresowej wymiany filtra kabinowego. Warto też zadbać o czyszczenie wnętrza, czyli odgrzybianie klimatyzacji. Te proste czynności zaleca się wykonywać co rok.
Kompleksowy serwis klimatyzacji to już większy wydatek. Sprawności układu nie warto narażać na usterkę, odkładając w czasie koniecznych prac. Co wchodzi w skład kompleksowego serwisu?
Rocznie z układu ulatnia się około 10 proc. czynnika roboczego klimatyzacji. To naturalny proces. Jeśli ucieka on w szybszym tempie, prawdopodobnie układ nie jest szczelny. Serwis klimatyzacji w kontekście czynnika polega na tym, że specjalna maszyna odsysa czynnik, a po zakończeniu tej procedury wytwarza w układzie próżnię. Służy osuszeniu układu z wilgoci, ale także umożliwia ocenę, czy układ jest nieszczelny.
Kolejna czynność to napełnienie układu nowym czynnikiem roboczym, do którego dodany jest już olej do smarowania kompresora. Istotne jest, aby dobrać odpowiedni olej, bo w zależności od kompresora, istotne są różne parametry.
W zależności od auta czy siły tłoczenia chłodnego powietrza do wnętrza, subiektywnie nie sposób rzetelnie ocenić, czy klimatyzacja działa prawidłowo. Najprostszym sposobem jest zatem sprawdzenie temperatury. Specjalny termometr umieszcza się na kratce wentylacyjnej i po nastawieniu klimatyzacji na maksymalne chłodzenie oraz po zamknięciu kabiny samochodu mierzy się czas osiągnięcia określonej temperatury oraz samą jej wartość. Tak serwisanci często oceniają wydajność całego układu.
To czynność niezbędna przy okazji każdego serwisu klimatyzacji. Warto zadbać o swoje zdrowie i wyeliminować zagrożenie, bo złogi grzybów potrafią się zebrać już przez rok eksploatacji. Zaleca się co rok wymieniać filtr kabinowy. Ponadto, odgrzybianie klimatyzacji przeprowadza się dedykowanymi chemicznymi środkami oraz poprzez ozonowanie. Druga metoda zyskuje fanów, wszak jest skuteczniejsza i bezpieczniejsza dla zdrowia użytkownika samochodu.
Na czym polega ozonowanie? Mechanik umieszcza w aucie urządzenie zwane ozonatorem i włącza go na określony czas. Ozon wytworzony przez urządzenie zabija wszelkie organizmy żywe w aucie. Po ozonowaniu, wnętrze auta jest dokładnie wietrzone.
Serwis klimatyzacji to nierzadko konieczność odszukania nieszczelności w układzie. Można ją wykryć za pomocą czujnika wykrywającego gaz. Stosuje się również specjalnej piany, którą nakłada się na podejrzane o nieszczelność elementy. Tworzące się na niej pęcherzyki oznaczają miejsce nieszczelności.
Serwisanci klimatyzacji używają także gazu z barwnikiem, który wtłaczają do układu. Ten podczas ulatniania się z miejsca nieszczelności jest widoczny pod światłem lampy ultrafioletowej. Metoda jest precyzyjna, ale przy tym szkodliwa dla kompresora klimatyzacji.