Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Jak groźne jest uzależnienie od mediów społecznościowych? Rezultaty odwyku od social mediów zaskoczyły badaczy

Badanie przeprowadzone przez psychologów z Uniwersytetu w Durham w Wielkiej Brytanii przyniosło zaskakujące wnioski dotyczące wpływu odwyku od korzystania z mediów społecznościowych na nastrój i emocje. Eksperyment, opisany w czasopiśmie „PLOS ONE”, obejmował intensywnych użytkowników mediów społecznościowych i miał na celu zbadanie, czy przerwa od tych platform wywoła objawy odstawienia oraz jakie będą zmiany w emocjach i nastroju uczestników.

Uzależnienie od mediów społecznościowych
Uzależnienie od mediów społecznościowych
pexels.com
  • Eksperyment przeprowadzony na 51 osobach, które na co dzień spędzały na mediach społecznościowych od 30 minut do 9 godzin dziennie.
  • Osoby te przez sześć dni miały powstrzymać się od korzystania z mediów społecznościowych.
  • Oczekiwano, że osoby te będą odczuwać objawy odstawienia, takie jak niepokój, rozdrażnienie, zmiany nastroju.
  • Wyniki eksperymentu były zaskakujące:

Badacze byli zainspirowani wcześniejszymi badaniami, które sugerowały, że korzystanie z mediów społecznościowych może wykazywać pewne cechy związane z uzależnieniem. Chcieli sprawdzić, czy osoby, które codziennie poświęcają dużo czasu na korzystanie z tych platform (nawet do 9 godzin dziennie), doświadczą objawów odstawienia, takich jak niepokój, rozdrażnienie czy zmiany nastroju, po przerwie trwającej tydzień.

Zaskakujące wyniki eksperymentu

Wyniki eksperymentu, przeprowadzonego na 51 ochotnikach, zaskoczyły samych naukowców. Po pierwsze, uczestnicy nie doświadczyli objawów odstawienia po tygodniu przerwy od mediów społecznościowych. Po drugie, osoby te rzadziej odczuwały negatywne emocje, ale również rzadziej doświadczały pozytywnych emocji.

Badanie wykazało, że wszyscy badani zgłosili znacznie mniejsze trudności związane z odstawieniem, niż się spodziewano, co nie miało negatywnego wpływu na ich dobrostan psychiczny. Ponadto, zgodnie z oczekiwaniami, uczestnicy zgłosili, że po tygodniu przerwy odczuwają mniej negatywnych emocji. Jednakże, co zaskoczyło badaczy, równocześnie doświadczali także mniejszej liczby pozytywnych emocji. W raportach uczestników pojawiło się także stwierdzenie, że czuli się mniej znudzeni w ciągu dnia i mieli niższe poczucie bycia samotnymi.

Naukowcy sugerują, że ograniczenie korzystania z mediów społecznościowych może jednocześnie eliminować doświadczenia wywołujące negatywne emocje (np. porównywanie się z innymi, FOMO itp.), ale również te, które generują pozytywne uczucia (np. uznanie społeczne).

Podsumowanie:

Autorzy badania, Michael Wadsley i Niklas Ihssen, stwierdzają, że korzystanie z mediów społecznościowych nie wydaje się być uzależniające dla ogółu ludzi, nawet w przypadku intensywnego użytkowania. Zauważają jednak, że większość uczestników przynajmniej raz podczas eksperymentalnego tygodnia zalogowała się na co najmniej jedno społecznościowe portal społecznościowy.

Nasze badanie wskazuje, że powstrzymywanie się od korzystania z mediów społecznościowych przez tydzień nie wpływa znacząco na reakcje afektywne lub motywacyjne.
podsumowują naukowcy w czasopiśmie „PLoS ONE”. 

Dodają, że w przeciwieństwie do postawionych hipotez, nie znaleźli dowodów na to, że intensywne korzystanie z mediów społecznościowych wiąże się z efektami przypominającymi odstawienie. Wnioski te sugerują, że pojęcie odstawienia może mieć niewielkie znaczenie w diagnozowaniu problematycznego korzystania z mediów społecznościowych, podobnie jak w przypadku niedawnych wytycznych dotyczących zaburzeń związanych z grami wideo, gdzie zrezygnowano z kryteriów odstawienia.

 



Źródło: Niezalezna.pl, PAP, journals.plos.org

#media społecznościowe #uzależnienie od mediów społecznościowych

MaŁu