Każde dziecko w wieku przedszkolnym czy szkolnym potrzebuje rozrywki. Tym bardziej, że obecnie dzieci mają w domu bardzo dużo zabawek. Widzimy to, gdy nadchodzi czas sprzątania albo dziecko przychodzi do rodziców mówiąc: nudzi mi się. Co gorsze, nie możemy wyjść na spacer, bo np. nasza pociecha jest chora. Z pomocą może przyjść nasza lista propozycji zabaw, w których kluczową rolę odgrywać będzie kreatywność.
Zabawy ruchowe dla dzieci w domu bez zabawek.
Zacznij zabawę dla dzieci, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco” i tak dalej. Zabawa trwa tak długo, jak tylko chcecie.
W różnych miejscach domu schowaj jakiś przedmiot. Napisz podpowiedzi na kartkach i rozłóż je tak, aby dziecko kartka po karteczce mogło szukać schowanej rzeczy.
Puść maluchom muzykę (najlepiej odgłosy natury) i rzucaj różne polecenia: „Zbieramy grzyby!”, a wtedy maluchy udają, że podnoszą coś z podłogi; „Gonimy motyle!” – dzieci łapią niewidoczne motylki.
Jedna osoba to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
Dziecko, które jest ciuciubabką ma zawiązane oczy i próbuje złapać innych.
Dziecko, które na początku poprowadzi zabawę, trzyma piłkę. Pozostałe siadają naprzeciw niego. Prowadzący rzuca piłkę po kolei do każdego kolegi, wymieniając przy tym różne kolory. Dzieci łapią i odrzucają piłkę. Nie można jej złapać, gdy rzucający piłkę powie „czarny!”. Zmiana z prowadzącym następuje, gdy ktoś złapie piłkę, mimo że padło hasło „czarny!”.
Na podłodze taśmą papierową wyklej kratki do gry w klasy i ponumeruj je do pięciu. Pokaż dziecku, jak rzucić np. kamyk na jedną z kratek. Zachęć malca do skakania po kratkach, aż znajdzie się na numerze, na który upadł rzucony przedmiot.
Dwie osoby stojące naprzeciw siebie rzucają do siebie piłkę. Trzecia osoba ustawia się twarzą do rzucającego i próbuje przechwycić piłkę. Może to zrobić wtedy, gdy rzut będzie niecelny i piłka upadnie, lub gdy, podskakując wysoko, złapie ją. Kiedy „głupi Jaś” przechwyci piłkę, zamienia się miejscem z dzieckiem, które właśnie rzucało.
Dzieciaki siedzą w rozkroku np. na krzesłach lub w siadzie tureckim, jedno za drugim tyłem do siebie. Pierwsze dziecko podaje górą piłkę następnemu, a ono przekazuje ją kolejnemu, aż do samego końca.
Poustawiane krzesła, kosze na śmieci, duże zabawki, skrzynki. Dziecko ma za zadanie przejść wszystko na czas.
Narysuj lub wyklej taśmą malarską na podłodze „skrzyżowanie”, czyli dwie przecinające się „ulice”, i stań z boku, trzymając w ręce dwie kartki – czerwoną i zieloną. Na twój sygnał maluchy, które jadą na siebie z przeciwka, muszą jak najszybciej znaleźć się po drugiej stronie skrzyżowania, stosując się do tego, co pokazuje sygnalizacja świetlna, czyli ty (zmieniasz światła w równych odstępach czasu).
Ryż, groch, fasola, sucha ciecierzyca. Jest wokół nas bardzo wiele ziaren i ziarenek, które możemy wykorzystać w zabawie z dzieckiem stymulując zmysł dotyku, wzroku a nawet słuchu. Segregacja – wsyp przynajmniej dwa rodzaje ziaren do miski i poproś dziecko, aby je posegregowało. Kolorowa posypka – wystarczy kolorowa krepa, ryż i ciepła woda, by te małe ziarenka zamieniły się w bajeczną posypkę. Jak to zrobić? Wkładamy krepę do naczynia z ciepłą wodą. Kiedy woda zostanie zabarwiona wyciągamy krepę i wrzucamy ryż na ok. 5 minut. Po odsączeniu ziaren należy je dobrze wysuszyć, zabawa gotowa.
13. Masa solna i mąkolina
Masa solna – z połączenia mąki z solą i wodą powstaje masa solna (szklanka mąki, szklanka soli i pół szklanki wody). Zabawę dla dziecka może stanowić sam proces przygotowania masy – mieszanie, ugniatanie, zanurzanie rąk. Zabawą może być także tworzenie z masy solnej różnych stworów, figurek, przedmiotów.
Mąkolina – z połączenia mąki pszennej z olejem, tworzy się masa przypominająca swą konsystencją piasek. Zabawy z wykorzystaniem mąkoliny to uczta dla zmysłu dotyku i przypomnienie lata.
Zabawa polega na pokazywaniu lub rysowania, przedmiotów, kształtów, zwierząt itp. Druga osoba lub drużyna odgaduje.
Tworzenie zwierzątek z rolek po papierze. Wystarczy kilka kolorowych papierów, patyków, drobinek albo nawet ziarenek, klej, nożyczki i świetna zabawa przed wami.
Wspólne pieczenie ciasteczek. Szykowanie ciasta, a potem formowanie. Nie narzekaj na kształt/ozdobienie ciasteczek!
Chowasz jedną rzecz, a następnie dziecko chodzi i szuka. Twoja podpowiedź polega na mówieniu ciepło, gdy dziecko się zbliża i zimno, gdy jest daleko.
Dobrze mieć ze sobą zabawki „medyczne”, czyli zestaw ze strzykawkami, termometrem itd. Mały doktor bada rodzeństwo lub rodzica, a w razie potrzeby nawet rozpoczyna operację.
Salon fryzjerski możesz przyszykować wydrukowaną kartkę z głową i włosami do wycięcia. Tak samo wygląda wariant zabawy z kosmetyczką.
Wymyślacie sobie kategorię, np. „zwierzęta”. Dziecko zadaje ci pytania np. „czy to ma rogi?”, które w końcu naprowadzą je na dobrą drogę.