Pandemia koronawirusa zmienia sposób kontaktu pacjenta ze służbą zdrowia. Coraz częściej wykorzystywane są nowoczesne technologie i rozwiązania takie jak konsultacje online. Teleporada to opracowana przez inżynierów Chmury Krajowej platforma pozwalająca na zdalny kontakt pacjentów z lekarzami, czy pielęgniarkami.
Aby skorzystać z usługi Teleporady należy umówić się na konsultację online przez stronę internetową https://pacjent.gov.pl/teleporada. W formularzu należy podać adres e-mail, na który pacjent otrzyma wiadomość zwrotną z instrukcją jak połączyć się z lekarzem albo pielęgniarką poprzez komputer stacjonarny, laptop lub telefon. Urządzenie, przez które prowadzona będzie rozmowa wideo musi mieć głośniki, kamerę oraz mikrofon.
Usługa wykorzystywana jest przez pracowników medycznych, którzy z różnych przyczyn nie mogą przyjmować pacjentów w swoich gabinetach. Obsługuje pacjentów, którzy przez ograniczenia spowodowane pandemią koronawirusa nie mogą skorzystać z konsultacji medycznej w tradycyjnej formie.
Jak podkreśla wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński, epidemia koronawirusa pokazała, jak „potrzebne jest rozwijanie elektronicznych usług w ochronie zdrowia”.
W sytuacji, gdy powinniśmy ograniczać do minimum kontakty międzyludzkie, zdalny dostęp do porady lekarskiej jest kluczowym elementem budowania bezpieczeństwa zdrowotnego Polaków. Chcemy, aby z e-zdrowia mógł korzystać każdy medyk i dlatego ruszyliśmy z Platformą Teleporada, która wymaga od lekarza lub pielęgniarki jedynie komputera z dostępem do internetu. Poprawimy dzięki temu dostęp do opieki zdrowotnej i pokażemy, jak może wyglądać współpraca sektora publicznego z prywatnym na rzecz realizacji ważnych celów społecznych.
- tłumaczy wiceminister zdrowia.
Poza rejestracją pacjentów, powiadamianiem przez email i SMS o kolejnych etapach procesu oraz samą konsultacją w formie wideorozmowy, system ma też możliwość analizy danych i tworzenia raportów. Śledzi kolejkę zgłoszeń, podaje czasy oczekiwania i obsługi pacjentów, liczbę zalogowanych pracowników medycznych oraz udzielonych przez nich konsultacji. Dzięki przypisaniu zgłoszeń do lokalizacji może również w przyszłości pomagać we wczesnym wykrywaniu kolejnych ognisk choroby. Dane zbierane do raportów są zanonimizowane, w celu ochrony informacji poufnych.
Teleporada w formie rozmowy wideo, poprzedzona rejestracją online, jest kolejnym rozwiązaniem, które oddajemy pacjentom, aby ułatwić im dostęp do opieki medycznej w czasie epidemii. W marcu uruchomiliśmy na portalu pacjent.gov.pl chatbot, który odpowiada na pytania dotyczące koronawirusa, a na początku kwietnia wirtualne narzędzie, pozwalające ocenić prawdopodobieństwo zakażenia się wirusem. Wszystkie te rozwiązania eliminują konieczność bezpośredniego kontaktu pacjenta z pracownikiem medycznym.
- wyjaśnia Wiktor Rynowiecki, dyrektor Pionu Kluczowych Systemów Ochrony Zdrowia w Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.