Zamach antydemokratyczny. Ryszard Kalisz i postkomunistyczna hydra » CZYTAJ TERAZ »

Spore zmiany w reklamach TV. Chodzi o suplementy diety

Nadawcy telewizyjni i producenci suplementów diety wypracowali standardy reklam tych produktów. Podpisano samoregulację zakładającą m.in. czytelne informowanie, że dany specyfik to suplement diety, który nie ma właściwości leczniczych.

zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne
Iva Balk, pixabay

Porozumienie zakłada, że reklama suplementów diety nie może wprowadzać odbiorców w błąd sugerując, że dany specyfik ma właściwości lecznicze, powoływać się na wizerunek i autorytet lekarza czy farmaceuty, sugerować, że spożycie suplementu może zastąpić zrównoważoną dietę, odnosić się do nazw chorób, które w rzeczywistości nie istnieją i wyników badań bez wskazania ich źródła. Ponadto reklamy muszą być oznaczone informacją graficzną z tekstem:
„Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych”.
Reklamy nie mogą być emitowane bezpośrednio przy programach dla dzieci.

Podpisana samoregulacja jest owocem prac „okrągłego stołu” zorganizowanego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Przystępując do porozumienia, branża producentów suplementów zobowiązuje się do stosowania wypracowanych zasad, a nadawcy telewizyjni do emitowania tylko tych reklam, którym będzie towarzyszyć stosowne oświadczenie, że dana reklama spełnia wymogi.

Niestety, ale aż 72 proc. Polaków stosuje suplementy diety, a wiedzę o nich czerpie z przekazów reklamowych. W ostatnich latach na temat reklam suplementów wypowiadało się wiele instytucji, m.in. ministerstwo zdrowia i NIK, wskazując na nieprawidłowości.

Zastępca Głównego Inspektora Sanitarnego Grzegorz Hudzik zauważył, że samoregulacja ułatwi wszystkim przekaz, także konsumentom. Zdaniem przedstawiciela nadawców telewizyjnych Pawła Kosiackiego, wypracowane zasady pomogą też w edukacji. Z kolei prezes Polskiego Związku Producentów Leków Ewa Jankowska przypomniała, że w 2016 branża podpisała wewnętrzny kodeks dobrych praktyk.

Samoregulacja będzie obowiązywać od 1 grudnia. Spoty spełniające wymagania pojawią się na antenach od 1 stycznia. Wypełnianie podjętych zobowiązań będzie monitorowane przez zespół przedstawicieli stron porozumienia, który ma się spotykać co kwartał.

Dokument podpisało 16 podmiotów, w tym największe telewizje i organizacje zrzeszające producentów suplementów diety. Polska jest drugim krajem w Europie, które podpisało takie porozumienie, po Wielkiej Brytanii.

 

 



Źródło: pap, niezalezna.pl

#suplementy diety #reklama #reklama telewizyjna

redakcja