Na zlecenie Narodowego Funduszu Zdrowia do osób, które ostatnio przebywały w szpitalu mogą zadzwonić ankieterzy, by sprawdzić, czy pacjenci są zadowoleni z warunków leczenia i pobytu w placówce.
Dzięki zebranym informacjom NFZ dowie się, które obszary działalności szpitali są oceniane najsłabiej i dlaczego wymagają poprawy. Badanie, które rusza od tego tygodnia jest pilotażem, dlatego nie obejmie wszystkich pacjentów, którzy leczą się w szpitalach. Ankieterzy przepytają tylko te osoby, które wyrażą taką chęć.
Rozmowa – jak zapowiada NFZ - potrwa kilka minut. W tym czasie ankieterzy zadadzą dziewięć pytań dotyczących konkretnych obszarów. Pacjent zostanie zapytany m.in. czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu, jaka była jakość wyżywienia, czy komunikacja była zrozumiała, czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami oraz czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne.
Będą też pytać czy bezpośrednie otoczenie było czyste, czy w nocy była cisza, czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu oraz jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala. Każdy z obszarów można ocenić w skali od 0 do 10.
NFZ wyjaśnia, by w czasie rozmowy z ankieterem nie podawać żadnych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, informacji o badaniach, z których korzystano).
Badanie jest anonimowe. Ankieterzy znają numer telefonu, płeć, placówkę oraz datę skreślenia z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez placówkę. Ankieterzy nie mają dostępu do danych osobowych (takich jak imię, nazwisko i PESEL). Nie posiadają też informacji o rodzaju świadczenia, z którego korzystano i nie mogą o nie pytać.
NFZ wyjaśnia, że w razie jakichkolwiek wątpliwości możesz potwierdzić ich tożsamość kontaktując się z Telefoniczną Informacją Pacjenta, pod bezpłatnym numerem 800 190 590.