Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

Lekarze będą mogli szybciej skomunikować się z osobą głuchoniemą

Kartę dla ratowników medycznych i Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych, za pomocą której szybciej można zebrać informacje i dowiedzieć się, z jakimi dolegliwościami zgłasza się pacjent głuchoniemy, opracował student Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Robin Higgins; pixabay.com / Creative Commons CC0

„Karta komunikacji z osobą głuchą” to zbiór piktogramów oraz krótkich komunikatów słownych przeznaczonych dla pracowników zespołów ratownictwa medycznego oraz szpitalnych oddziałów ratunkowych. Zawiera ona opis najczęstszych jednostek chorobowych, z którymi pacjenci trafiają na SOR, bądź w ręce zespołów ratownictwa medycznego.

Pacjent głuchy jest pacjentem szczególnym, ponieważ jest z nim utrudniony kontakt. Dlatego personel medyczny musi znaleźć z nim jakąś ścieżkę porozumienia (...) Nie wszystkie osoby głuche mają wykształconą umiejętność pisania i czytania; używają one języka migowego, czyli wizualno-przestrzennego. Dlatego pacjent głuchy dla zespołów ratownictwa medycznego stanowi wyzwanie.
- ocenił autor i pomysłodawca karty, ratownik medyczny i student V roku Collegium Medicum UZ Piotr Kimla.

Dodał, że skoro kontakt z takimi osobami jest utrudniony, a nie ma możliwości, aby personel medyczny nauczył się języka migowego w takim stopniu, który pozwoliłby na rzetelne zebranie informacji, to należało wymyślić inną formę komunikacji.

Nie zastąpi ona oczywiście tłumacza języka migowego, ale pozwoli na zabezpieczenie osoby głuchej znajdującej się w stanie nagłym do czasu jego przyjazdu. A to mogą się okazać bardzo cenne chwile.
- wyjaśnia twórca karty.

Narzędzie do komunikacji z pacjentem głuchoniemym jest owocem wielu miesięcy prac. Karta została skonsultowana zarówno ze środowiskiem lekarzy i ratowników medycznych, z ekspertami z zakresu surdopedagogiki, a także z osobami niesłyszącymi. Do pomysłodawcy odzywa się coraz więcej szpitali i stacji pogotowia, zainteresowanych wprowadzeniem karty w swoich placówkach.

Medycy używający tej karty muszą nauczyć się, do czego ona służy, tak, by zebrać jak najwięcej informacji potrzebnych w wywiadzie pacjenta znajdującego się w stanie nagłym. To jedyne narzędzie, które pozwoli nam uzyskać jakąkolwiek informację od takiej osoby.
- powiedział współautor karty, kierownik SOR Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze, Szymon Michniewicz.

Karta udostępniana jest lekarzom i ratownikom medycznym bezpłatnie.
 

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

#zdrowie #medycyna #karta komunikacji

redakcja