Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

Kawa z marketu czy palarni?

Każdego dnia z ekranów telewizorów i komputerów bombardują nas reklamy kaw. Wszystkie z nich bez trudu można kupić w marketach. Każda z marek przedstawiana jest jako najwyższej jakości, posiada niezwykły, wyjątkowy smak i aromat. Wypicie filiżanki to wspaniałe, niebiańskie doświadczenie. Jak to wszystko ma się do rzeczywistości?

ryabovalexandryu/pixabay.com/service/license/

Proces oceny i selekcji kawy jest żmudny i złożony. Zanim ziarno trafi od producentów do importerów, jest testowane.

Wizualnie ocenia się jeszcze zielone ziarna sprawdzając czy nie ma nadgnitych! Po wstępnej selekcji wypala się testowo niewielką ilość kawy, oceniając jej smak. Sprawdza się aromat, body, kwasowość, posmak i ewentualne defekty. W wyniku specjalistycznej selekcji i degustacji, kawie przyznawane są stopnie jakości.

Najlepsza jakość to tak zwana kawa specialty. Musi ona spełniać odpowiednie normy dotyczące nie tylko smaku i technicznej jakości, ale też wymogi dotyczące wielkości ziaren. Zbliżonej wielkości ziarna ułatwiają równy przemiał, równy przemiał daje zbalansowany smak przy każdym zaparzeniu. Kawa specialty nie może mieć żadnego defektu 1 stopnia i może mieć do 5 mniejszych defektów w badanej  350 gramowej próbce.

Druga pod względem jakości jest tak zwana kawa premium, musi spełniać nieco mniej wyśrubowane wymogi. W zielonym ziarnie mogą np. zdarzyć się pojedyncze niedojrzałe nasiona. Ta kawa może mieć do 8 mniejszych defektów w próbce, w tym może mieć defekt 1 stopnia.

Pozostałe stopnie jakości to kawa masowej produkcji. Trzeci stopień (9 do 23 defektów), czwarty – to kawa poniżej standardu (24- 86 defektów), a piąty to kawa poza standardem (więcej niż 86 defektów).
 
Dobra kawa z wyższej półki powinna mieć szereg informacji, których nie ma na kawach z marketu:

  • z jakiego kraju i regionu pochodzą ziarna. Pozwala to określić bazową charakterystykę smakową. 
  • dane o wysokości upraw lub wielkości ziaren to symbole: SHG, AA, Excelso. Wysokość upraw na opakowaniu potwierdza, że produkt jest wiadomego pochodzenia i świadomie został wyselekcjonowany
  • data palenia to podstawowa informacja. Kawa smakuje najlepiej gdy jest świeża, czyli przez ok. 3 miesiące od wypalenia. Kawy w markecie dostają 12-18 miesięczną datę ważności. Nie możemy zatem oczekiwać dobrego smaku oraz świeżości, gdyż taka kawa jest przeważnie zwietrzała i stara.
  • istotny jest również stopień wypalenia. Jeżeli na paczce lub w opisie na stronie internetowej nie ma o tym ani słowa, to można zacząć podejrzewać, że profil palenia był raczej dziełem przypadku, niż żmudnym specjalistycznym procesem.

Między kawą z marketu a kawą wysokiej jakości jest ogromna różnica! Kawy z marketów są przeważnie przereklamowane i produkowane masowo, przy dużej sprzedaży marki mogą obniżyć cenę co i tak jest dla nich korzystne.

Ziarna tych kaw rosną niżej, są zbierane mechanicznie (częściej więc trafiają zepsute owoce kawowca, które potem i tak są obrabiane i wypalane). Taki surowiec wypala się masowo, nie bacząc na stopień wypalenia. Najczęściej te kawy są zbyt mocno i zbyt szybko palone w bardzo wysokiej temperaturze. Kawa z marketu może być gorzka, zbyt spalona, ciężka w smaku i bez specjalnych nut smakowych. Cukier i mleko tuszują jej wady.

Cena za kilogram kawy najlepszej jakości tzw. specialty zaczyna się od ok. 100 zł, więc jest to cena porównywalna do niektórych marketowych kaw, które nijak mają się do kawy najwyższej jakości.

 



Źródło: niezalezna.pl

#Kawa z marketu czy palarni? #kawa #lifestyle #zdrowie #styl życia #kawa palona #Arabica #Robusta

ps