Z danych raportu „Rynek mody w Polsce. Wyzwania” - przygotowanego przez KPMG we współpracy z Akademią Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego - ponad 60 proc. Polaków przyznaje, że dokonuje zakupów odzieży, obuwia i dodatków „w przemyślany sposób”. Na ten cel przeznacza miesięcznie nie więcej niż 150 zł.
Połowa badanych zaznaczyła, że jest gotowa zapłacić wyższą cenę za produkt made in Poland. Zaznacza również, że taka dopłata nie powinna wynosić więcej niż 10 proc. w porównaniu z analogicznym produktem pochodzącym z zagranicy. Co czwarta badana osoba jest gotowa zapłacić za rodzimy produkt 11-20 proc. więcej, niż za importowany produkt.
Największe wydatki polscy konsumenci deklarują na zakupy kurtek, płaszczy oraz obuwia. Miesięcznie powyżej 200 zł na zakup okryć wierzchnich oraz obuwia przeznacza 26 proc. Polaków. Z kolei najmniej pieniędzy konsumenci wydają na zakup bluzek i T-shirtów – 69 proc. rodaków przeznacza na ten cel maksymalnie 100 złotych miesięcznie.
Autorzy raportu zwrócili uwagę, że coraz częściej przygotowania do zakupów rozpoczynamy od przeglądania stron w internecie. W sieci konsumenci szukają inspiracji (68 proc.), wyszukują konkretne modele ubrań lub obuwia (60 proc.) oraz zapoznają się z nowymi kolekcjami oferowanymi przez marki (66 proc.). Tradycyjne sklepy stacjonarne są wybierane przez większość konsumentów w przypadku chęci zakupu konkretnego ubrania (63 proc. wskazań) oraz dokonania reklamacji lub zwrotu zakupionego elementu odzieży (66 proc. wskazań).
Blisko połowa Polaków (45 proc. wskazań) deklaruje też, że w sieci kupuje rzeczy, które już zna, i z których już wcześniej korzystała, dzięki czemu nie ma obaw o niedopasowanie zakupionego produktu. Nie mniej istotnym czynnikiem skłaniającym do zakupu online jest możliwość bezkosztowego zwrotu towaru (43 proc. wskazań) i atrakcyjna cena produktu. Z kolei 4 na 10 respondentów chętnie kupuje w internecie rzeczy, które wcześniej przymierzyło w sklepie stacjonarnym. Dodano, że 16 proc. badanych zadeklarowało, że wszystkie zakupy garderoby wykonuje w sieci ze względu na oszczędność czasu.