U chorych na stwardnienie rozsiane (SM) pogorszenie zdolności poznawczych postępuje szybciej, niż w naturalnym procesie starzenia. Dlatego eksperci kampanii „Nie sam na SM” zachęcają osoby ze stwardnieniem rozsianym do ćwiczenia funkcji poznawczych online, zwłaszcza w czasie pandemii.
Akademia Treningu Mózgu jest cyklem specjalnie opracowanych warsztatów online dla osób z SM, które mają wspierać utrzymanie prawidłowych funkcji poznawczych, takich jak uwaga, pamięć, wyobraźnia, koncentracja czy kreatywne i logiczne myślenie. Podczas kilku spotkań uczestnicy poznają ćwiczenia stymulujące pracę mózgu oraz budowanie rezerwy poznawczej.
W niektórych chorobach, głównie neurologicznych, do których zaliczane jest SM, proces zaniku komórek nerwowych mózgu i pogarszania się funkcji poznawczych postępuje szybciej, niż w naturalnym procesie starzenia się. Główne problemy obserwowane u pacjentów mogą dotyczyć koncentracji uwagi, zmniejszenia szybkości przetwarzania i zapamiętywania informacji czy też ogólnego spowolnienia wykonywania codziennych czynności. Obniża to znacznie komfort życia osób z SM, a może też utrudniać wykonywanie pracy.
Obecnie dzięki nowoczesnym terapiom stosowanym w SM możemy często spowolnić lub wręcz zahamować postęp choroby. Możemy wpływać też na zaburzenia procesów poznawczych, opóźnić ich pojawianie się czy spowolnić ich rozwój. Istotne jest, aby oprócz właściwego leczenia osoby z SM stymulowały pracę mózgu, wykonując odpowiednie ćwiczenia.
- wyjaśnia neurolog dr Aleksandra Podlecka-Piętowska z Katedry i Kliniki Neurologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Dr Podlecka-Piętowska, podkreśla, że odpowiednio wcześnie rozpoczęte ćwiczenia funkcji poznawczych wpływają korzystanie na plastyczność mózgu i rozwijają rezerwę poznawczą. Dzięki rezerwie poznawczej mózg jest w stanie skompensować pogorszenie funkcjonowania na skutek postępującej choroby.
Ponadto eksperci kampanii „Nie sam na SM” zwracają uwagę, że działania podejmowane od początku choroby dla utrzymania funkcji poznawczych mózgu warunkują to, jak osoby chore będą funkcjonowały po 15 czy 20 latach jej przebiegu. Regularne „ćwiczenie” mózgu pozwala również utrzymać aktywność zawodową i społeczną osób z SM, co dodatkowo może mieć działanie terapeutyczne.
Często jednymi z pierwszych zaburzeń funkcjonowania poznawczego u osób z SM są problemy z uwagą. Dlatego w trakcie warsztatów uczestnicy poznają ćwiczenia rozwijające koncentrację uwagi i wyobraźnię. Będą mieli też możliwość ćwiczenia pamięci roboczej (operacyjnej), która odpowiada za jednoczesne przechowywanie i przetwarzanie informacji. Pojemność jej może wpływać m.in. na szybkość i elastyczność myślenia. Pamięć robocza najmocniej ze wszystkich rodzajów pamięci osłabia się z wiekiem, co jest również mocno odczuwalne przez osoby z SM.
W trakcie warsztatów chcemy też pokazać, jak uczyć się szybko i efektywnie. W życiu codziennym, w pracy, w szkole ciągle docierają do nas nowe informacje. Opanowanie ich jest czasami dużym wyzwaniem. A wystarczy poznać kilka praktycznych wskazówek psychologii poznawczej, żeby lepiej zapamiętywać i radzić sobie zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennej aktywności.
- podkreśla psycholog dr Magdalena Przedniczek, trener funkcji poznawczych, autorka ćwiczeń i prowadząca Akademię Treningu Mózgu.
Podczas zajęć osoby z SM będą mogły poznać techniki pamięciowe (tzw. mnemotechniki), które angażując obie półkule mózgowe pozwalają na zapamiętywanie dużych porcji materiału. Należy do nich Łańcuchowa Metoda Skojarzeniowa, strategia pamięciowa ułatwiająca zapamiętywanie i przypominanie.